Sajtóközlemények

A hazai mikrovállalkozások egy része már felismerte az IT-biztonság fontosságát, de többségük működését még kettősség jellemzi ezen a területen

Budapest, 2011. szeptember 28. 10:30

Bár az 1-9 főt foglalkoztató hazai mikrovállalkozások több mint fele rendszeresen használja a világhálót munkája során, és közel háromötödüknek fontos az IT rendszerek szerepe az üzlet szempontjából, csak 1 százalékuk tervez informatikai berendezéseikhez kapcsolódó biztonsági fejlesztésbe fektetni az elkövetkezendő években. A legkisebb cégek 23 százaléka ugyanakkor már szükségesnek látja, hogy szakemberek segítségével biztosítsa vállalkozása informatikai rendszerének megbízható működését, derül ki a Magyar Telekom friss felméréséből*.

Míg 2011 májusában a Magyar Telekom a hazai KKV-k telefonos ügyfélszolgálatának hatékonyságát vizsgálta**, idén augusztusban az 1-9 főt foglalkoztató vállalkozásokat kérdezte arról, mennyire tartják fontosnak informatikai rendszerük biztonságos működését.

A friss, reprezentatív felmérés eredményei szerint közel 200.000 kisméretű vállalkozásnak fontos az informatikai háttér üzletük szempontjából. Ez nem meglepő annak fényében, hogy a kutatás alapsokaságának tekintett, mintegy 350.000 1-9 főt foglalkoztató magyar cégre és egyéni vállalkozóra 580.000 asztali és hordozható számítógép jut, és rajtuk keresztül a munkavállalók megközelítőleg háromnegyede csatlakozik a világhálóra.

A magas számítógépes és internet-penetráció ellenére a vállalkozások több mint kétharmada nem költ érdemben informatikai rendszereinek üzemeltetésére, bár harmaduk már felismerte a folyamatos fejlesztés szükségességét. A cégek 10 százaléka használ informatikai biztonsági megoldásokat, azonban nagy részük nem vesz igénybe külsős segítséget, például fizetős vírusirtót, tűzfalat vagy spamszűrést. Ez alapján elmondható, hogy a legkisebb hazai vállalkozások informatikai rendszerükhöz fűződő viszonyát alapvető kettősség jellemzi: bár nagy részük invesztált az infrastruktúrába, de annak fejlesztésébe, legyen szó biztonsági programokról, szolgáltatásokról vagy az eszközök megújításáról, már csak kevesen terveznek befektetni.

Az informatikai rendszerükhöz kapcsolódó döntések meghozatalakor az érintett vezetők elsősorban barátaik, rokonaik és ismerőseik döntéseire támaszkodnak, 68 százalékuk bízik meg inkább bennük, mint a professzionális megoldásokban. Ugyanakkor a vállalkozások 23 százaléka már rendszergazda vagy professzionális informatikai cég segítségét is igénybe veszi.

A cégek informatikai rendszereikhez kapcsolódó beruházásaiktól elsősorban hatékonyságuk növelését és költségeik csökkentését várják. A vizsgált vállalkozások elsősorban e-mailes kapcsolattartásra használják IT rendszerüket, a megkérdezettek fele jelölte meg ezt a lehetőséget. A cégek 10 százaléka különböző honlapokhoz, internetes alkalmazásokhoz kapcsolódó tevékenység miatt megy fel a világhálóra, azonban pusztán 5 százalékuk veszi igénybe a webet internetes telefonálás vagy chatelés végett.

Az infobiztonság fontosságát a hazai mikrovállalkozások egy része már felismerte. A korábban a nagyvállalatok privilégiumának tartott modern megoldásoknak köszönhetően a különböző kiszervezett szolgáltatások (pl. szerver-hosting, backup) már havidíjas alapon, tehát nagyobb befektetések nélkül is elérhetők. Ezek segítségével a kis cégeknek nem kell napi szinten foglalkozniuk informatikai problémáikkal.

*A hazai mikrovállalkozásokra reprezentatív kutatást 2011 augusztusában végezte el a BellResearch kutatócég a Magyar Telekom megbízásából 1188, 1-9 főt foglalkoztató társas- és [regisztrációs számmal rendelkező] egyéni vállalkozás között.
**2011 májusában a Magyar Telekom és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet közös kutatása során szállodák, vendéglátóipari egységek és privát oktatási intézmények telefonos ügyfélszolgálatát vizsgálták 180 hazai KKV bevonásával.