Sajtóközlemények

Közösségi gazdaság: A hazai vállalkozásokat népszerűsítő, mobil eszközökre fejlesztett weboldal indu

Budapest, 2014. szeptember 11. 11:30

A Telekom ma délutáni, a budapesti Bródy Stúdióban tartott sajtóeseményének fő témája a közösségi megosztáson alapuló gazdaság volt. A távközlési szolgáltató szerint az új életforma kialakulásában kulcsszerepe volt a telekommunikációs hálózatoknak és okos eszközöknek, és az erre épülő vállalkozások sikere is nagyban függ tőlük. Ezért a hazai vállalkozások népszerűsítésére mobil eszközökön is elérhető platformot hozott létre. A rendezvényen többek között megszólalt a piac talán legismertebb szereplőjének számító AirBnb regionális igazgatója, Christopher Cederskog is.

A közösségi gazdaság olyan üzleti modellt takar, amely a források, eszközök megosztására épül, lehetővé téve a felhasználóknak, ügyfeleknek, hogy akkor használjanak valamit, amikor épp szükségük van rá, mindezt anélkül, hogy meg kelljen vásárolniuk. A szélessávú internetnek köszönhetően az akár azonnali igények találkozhatnak az aktuális kínálattal, ráadásul sokkal nagyobb tömegek számára, strukturált formában válnak elérhetővé a megosztást lehetővé tevő platformok. Ma már a GPS-funkciós okostelefonok segítségével pontosan láthatjuk, hol parkol a kölcsönzésre váró autó, a közösségi oldalaknak köszönhetően megnézhetjük előre, hogy kinek az otthonában töltünk pár napot, a fizetés és a számlázás pedig a közvetítő biztonságos felületén keresztül történik.  A közösségi gazdaság kibontakozásában fontos szerepet töltenek be az online szerveződő közösségek, amelyeket egymás iránt szolidáris, egymást segítő emberek hoztak létre, továbbá a tulajdonunkban lévő termékek jobb kihasználásának igénye, hiszen a meglévő javak hatékony kihasználása csökkenti a túltermelés veszélyét és ökológiai lábnyomunkat is.

A modell létjogosultságát bizonyítja, hogy egyre több területen születnek ilyen vállalkozások és világszerte egyre többen vallják, hogy nekik nem feltétlenül fúrógépre van szükségük, csak egy lukra a falban. Bár a globális közösségi gazdaság egy új és feltörekvő piac, méretét ma már több mint 530 milliárd dollárra becsülik. Jelenleg világszerte több mint 9000 vállalat tevékenykedik a közösségi megosztás területén. A talán legszélesebb körben ismert Airbnb egy globális közösségi piactér, amely összeköti az autentikus, minőségi szállásra vágyó utazókat az egyedi elhelyezést kínáló vendéglátókkal. „Csak az idén több mint 10 millió vendéget szolgáltunk ki, ezzel több mint 20 millióra növelve a 2008-as indulásunk óta elhelyezett vendégek számát. Ezzel a közösségi gazdaság egyik vezető szolgáltatójává váltunk” – közölte Christopher Cederskog, az Airbnb regionális igazgatója.

A BlaBlaCarnak, amely egy közösségi platform segítségével hozza össze az üres helyekkel rendelkező autósokat az ugyanoda igyekvő autóstopposokkal, szintén jó esélyei vannak, hogy globális szereplővé nője ki magát. „A több mint 10 millió aktív felhasználó 12 országból és a havi több mint 2 millió utas azt jelzi, hogy vállalatunk globális igényt elégít ki: az olcsó és fenntartható személyszállítás iránti keresletet. A BlaBlaCar használatával az autósok üzemanyagot takarítanak meg, az utasok pedig töredékét fizetik az útiköltségnek, amit a repülő- vagy vonatútért fizetnének. Magyarországra mint nagyon érdekes piacra tekintünk, terveink között szerepel, hogy rövidesen minden közép-kelet európai országban megvessük a lábunkat” – nyilatkozta Christian Schiller, a BlaBlaCar PR és ügyfélkapcsolati menedzsere a német, osztrák és svájci piacokon.

A külföldiek mellett a piacon egyre több hazai vállalkozással is találkozhatunk.
„A 4G mobilinternet azonnali hozzáférést biztosít a közösségi gazdaság kínálta új lehetőségekhez. A Telekom, amely Magyarországon elsőként indította el a 4G szolgáltatást, és ma már 50%-ot meghaladó országos lakossági lefedettséggel*rendelkezik, támogat és mindenki számára elérhetővé tesz minden olyan kezdeményezést, amely az emberek közötti kommunikációt újabb lehetőségekkel, tartalmakkal tölti meg. Célul tűztük ki, hogy saját eszközeinkkel népszerűsítjük a közösségi gazdaságra épülő vállalkozásokat, ezért létrehoztunk egy mobil eszközökkel is elérhető weboldalt, gyűjtőplatformot, ahol bemutatjuk és könnyen elérhetővé tesszük a hazai szereplőket” – mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója.

A www.telekom.hu/kozossegereje címen elérhető weboldalon bemutatkoznak az Oszkár és az Autohop hazai telekocsi-szolgáltatók, a Miutcank.hu, amelynek segítségével az egy környéken élők kérhetnek egymástól és tehetnek egymásnak szívességet, adhatnak tippeket megbízható mesterekre. A Rukkola, amelynek tagjai a birtoklás élményéről lemondva inkább az olvasásét élvezik. A Piqniq ételmegosztó, ahol nem csak az ételek fotóit és receptjét oszthatjuk meg másokkal, de magukat a kulináris élményeket is. Fellelhetők itt a közösségi kertek, amelyek közösségteremtő erejük mellett friss zöldséggel, gyümölccsel, fűszernövénnyel látják el az őket gondozó városlakókat. A 30 km.hu, amelynek segítségével feltérképezhetjük, sőt meg is rendelhetjük a környékünkön élő termelők, kézműves mesterek friss, minőségi áruit. Innen bárki gyorsan feltérképezheti a közösségi irodák, mint a Loffice, a Thehub és a Kaptár kínálatát, és kreatív megoldásokra lelhet a tudásmegosztást zászlójára tűző Kreanod segítségével. Végül, de nem utolsósorban megtalálható itt a Tasclr is, amely feladatokat és segítséget közvetít, és a Járókelő, ahol bejelenthetjük, ha jártunkban-keltünkben a közösség életét befolyásoló történést, meghibásodást tapasztalunk, és a rendszer – helyettünk - értesíti az illetékeseket, a probléma pedig megoldódik.

*Kültéri lakossági lefedettség %: a lakosság bejelentett lakcíme szerinti lakossági eloszlástérkép alapján a kültéren lefedettnek tekintett pontok által meghatározott területeken élő lakosok számának és a teljes lakosságnak a százalékos aránya. A megadott területen a mobil internet szolgáltatás épületen kívül igénybe vehető.