Gyermekvédelem az európai önszabályozás függvényében

MT-internetbiztonsag_02

Az alábbi gondolatokkal hívta fel Neelie Kroes az iparági szereplőket 2011. december 1-én az önszabályozásra. Kroes felhívását követően több hónapos komoly munka kezdődött a legfontosabb iparági szereplők – úgy a hálózat üzemeltető mint közösségi hálózatokat működtető, a szoftverfejlesztő és az eszközgyártó cégek -- vezérigazgatóinak vezetésével (úgy nevezett CEO Coalition). Sok egyéb cég mellett olyan cégek szerepeltek alapító tagként az együttműködésben mint az Apple, a British Telecom, a Deutsche Telekom, a Facebook, a France Telekom és az Organge, a Google, a Liberty Global, az LG Electronics, a Microsoft, a Nintendo, a Nokia, az RTL, a Samsung, a Telenor a Vivendi és a Vodafone.

„Az internet nagyszerű hely lehet a gyermekek számára – legyen szó iskolai kutató feladatról, barátokkal való csettelésről, hírességekről szóló pletykák olvasásáról – egy olyan hely, ahol a gyermekek képesek kell, hogy legyenek kutatni, kommunikálni, kifejezni, de mindenekelőtt jól érezni magukat. De ugyanakkor nem szabad naivnak lennünk. A gyermekek számára az internet veszélyeket és fenyegetéseket is rejt. Gonosz viselkedéstől kezdve -- mint a gyermekek egymás közötti terrorizálása – olyan szörnyű bűncselekményekig is mint a gyermekpornográfia, kizsákmányolás, gyermekek bizalmába férkőzés a szexuális kihasználásuk érdekében. Meg vagyok róla győződve, hogy a gyermekek számára remek időtöltés lehet az internetezés, és arról, hogy a gyermekek biztonsága mindenki felelőssége. Azt szeretném, hogy egyszerű, átlátható és konzisztens védelmi eszközök álljanak a gyermekek, szülők és pedagógusok rendelkezésére, hogy kezelni tudják ezeket a kockázatokat miközben a legjobban kiaknázzák az online világot. Az offline világhoz hasonlóan, ahol nem tiltjuk meg a gyermekeinknek örökre, hogy átmenjenek az utcán, hanem inkább megtanítjuk őket biztonságosan átkelni. Gyermekeknek és felnőtteknek tisztában kell lenniük az online veszélyekkel és képesnek kell lenniük megvédeni magukat, és jelenteni a fenyegetéseket. Ezen a területen a szabályozás – Brüsszelből jövő szigorú rendeletek – nem biztos, hogy a legjobb út előre. Az iparág önszabályozása hamarabb tud kifejleszteni olyan eszközöket, amelyek eredményesebben alkalmazkodnak a gyorsan fejlődő technológiai környezethez és hatékonyabban védik meg a gyermekeket illetve teszik őket képessé saját védelmükre az interneten. Ezért kértem fel az iparágat, hogy álljanak elő ezen eszközökkel.”

A vezérigazgatók 5 területen tettek vállalásokat cégeik és azok leányvállalatai nevében:

1. Egyszerű és hatékony bejelentő eszközök

Egyszerű és hatékony bejelentő eszközök alkalmazását olyan utólagosan moderált tárhely és felhő szolgáltatások esetén találták célravezetőnek a cégek, amelyek lehetővé teszik, hogy a felhasználók tartalmakat osszanak meg egymással (pl. videómegosztó oldalak, közösségi oldalak tartozhatnak ide). Ezen szolgáltatások esetén biztosítani kell, hogy a felhasználók elfogadják a Felhasználói Feltételeket, mely meghatározza számukra, hogy mely viselkedések megengedettek illetve mely viselkedések tilosak a szolgáltatás keretében. A bejelentő eszköz megjelenésével kapcsolatban a cégek egy olyan könnyen megtalálható és használható gomb elhelyezését tartották legcélszerűbbnek minden felhasználói tartalmat rejtő oldalon, amely automatikus értesítést küld a gomb megnyomásáról a szolgáltató azon alkalmazottainak, akik vizsgálják a gomb megnyomásával bejövő panaszokat. A gomb mögött rejlő bejelentő felületet úgy kell kialakítani, hogy a felhasználók ne küldhessenek anomim bejelentéseket, hanem legalább az e-mail címüket meg kelljen adniuk. A panasz beérkezése esetén a szolgáltatónak automatikus válaszlevelet kell küldenie a bejelentőnek, mely információkat tartalmaz a vizsgálat folyamatáról, a releváns Felhasználói Feltételekről és a vizsgálat lefolytatásához általában szükséges időtartamról. Emellett minden az önszabályozásban résztvevő szolgáltatónak hatékony belső folyamatokkal kell biztosítani, hogy a panaszok minél hamarabb kerülhessenek kivizsgálásra.

2. Gyermekek életkorának megfelelő adatvédelmi beállítások

A cégek ezen adatvédelmi beállításokat elsősorban a közösségi hálózatok esetén tartották szükségesnek. Megfelelő adatvédelmi beállítások esetén a 13 év alatti felhasználók nem tudnak regisztrálni a közösségi oldalon, és amennyiben a gyerekkorú felhasználó egy sikertelen regisztrációt követően idősebb kor beállításával próbálkozik ismét regisztrálni, a rendszer cookie-k segítségével biztosítja, hogy ezen újabb ismételt regisztráció sem sikerüljön. A közösségi oldalaknak biztosítaniuk kell, hogy gyermekek (természetesen 13 évnél idősebb gyermekek) esetén beállítható legyen, hogy ki posztolhat a gyermek profiljára. Alapbeállításként a szolgáltatónak biztosítania kell, hogy gyermekek esetén csak barátai láthassák a teljes adatlapját. Emellett a közösségi hálózat üzemeltetőjének koruknak megfelelő tájékoztatást kell biztosítania a kiskorú felhasználók részére, hogy tudatos döntést hozhassanak adatvédelmi beállításaikról és tisztában legyenek a bejelentő gomb lehetőségével.

3. Tartalmak korhatár besorolásának szélesebb körű használata

Tartalmak korhatár besorolásának bővítését a cégek saját illetve szerződéses partnerektől származó tartalmak nyújtása esetén vállalták. Legalább két tartalomkategória kialakítását látták szükségesnek a cégek, egyrészt egy minden korosztály számára alkalmas kategóriáét, másrészt a csak felnőttek számára javasolt (18+) kategóriáét. Emellett természetesen a tartalmak további korosztályi besorolása (pl. 12+, 16+) is lehetséges a nemzeti szabályok szerint. Ami elengedhetetlenül szükséges, hogy minden pornográf tartalom 18+-os kategóriába legyen sorolva.

4. Szülők ellenőrizési lehetőségének bővítése

Mobil és vezetékes internet szolgáltatások esetén a szolgáltatók vállalták, hogy ingyen, vagy önköltségen olyan szűrőszoftvereket biztosítanak, amelyek lehetővé teszik, hogy a gyermekek ne érjenek el felnőtt tartalmakat az interneten való szörfözés közben. A mobilszolgáltatók emellett vállalták, hogy olyan mobil csomagot alakítanak ki, amelyen keresztül nem lehet internetezni, illetve nem elérhetőek az emelt díjas szolgáltatások. Emellett a szolgáltatók vállalták, hogy népszerűsítik a gyermekvédelmi eszközöket, többek között a cégek gyermekvédelmi honlapján, illetve megfelelő tájékoztatást nyújtanak ezen eszközökről saját szolgáltatások esetén a kézikönyvekben, szórólapokon, egyéb felületeken.

5. Pedofil tartalmak hatékony eltávolítása

A cégek emellett vállalták, hogy linket helyeznek el az INHOPE weboldalára a gyermekbiztonsági vállalati weboldalról. Magyar leányvállalatok esetén a weboldalakról az NMHH Internet Hotline-jára való hivatkozást biztosítanak. A cégek emellett belső folyamatokkal kívánják biztosítani, hogy az esetlegesen megjelenő pedofil tartalmak „notice and take down” eljárás során minél gyorsabban eltávolításra kerüljenek az oldalakról, és szerződéses partnereiktől is ehhez hasonló hatékony „notice and take down” eljárást várnak el. A közös munka eredményeit a cégek és a Bizottság 2013. február 5-én, a Biztonságosabb Internet Napja alkalmából mutatta be. Reméljük, hogy ezzel a közös munkával valóra válnak Neelie Kroes szavai, és az új iparági vállalások segítségével közösen egy a gyermekek számára jobb internetet tudunk létrehozni.