Vezetőként hogyan néznek ki a napjaid?
Eleinte tudatosan kellett figyelnem arra, hogy az operatívból hátralépjek, mivel mindig is a megoldóember voltam, ma már az a legfontosabb, hogy a csapatomban lévő megoldóemberekből hozzam ki a maximumot. A stratégiai témákra fókuszálok elsősorban, és az egész területet erre próbálom ösztönözni, irányítani. Rengeteg ügy jön be hozzánk, ezeknek a kezelésében maximálisan az embereimre támaszkodom, nem ragad be nálam feladat, gyorsan hozok döntéseket, ugyanakkor igyekszem mindenkinek megadni azt az autonómiát, amellyel komfortosan tud létezni a mindennapokban. Persze, ha egy-egy projekt vagy helyzet megkívánja, akkor mélyebben is belevetem magam, de jellemzően a vállalati stratégia végrehajtása teszi ki az időm nagy részét. A velünk érintkező társterületekkel közösen kell új digitális technológiákat és megoldásokat a piacra vinnünk, ez azt jelenti, hogy egyszerre kell az üzletet és a kompetenciát építeni, ami nagy kihívás.
Hogy történt a 4 napos pilotba való kiválasztásotok?
2022. májusa körül szembesültem a piac egyre erősödő elszívóerejével, és azzal, hogy a kollégáinkat egyre gyakrabban keresték meg különböző versenytársak, különböző ajánlatokkal. Ennek hatására elkezdtük dedikált témaként kezelni a kulcsemberek megtartását a divízióban és felismertük, hogy a pénzbeli juttatások mellett valamilyen szintű munkaidő-kedvezmény is jelentős motivációs erővel bírhat. Egyszer leültem kávézni a Business Partner menedzserünkkel, és meséltem neki a remek ötletemről a munkaidőkedvezményt illetően, hogy a kulcsembereinket akár ilyen módon is motiválhatnánk. Ezzel tulajdonképpen párhuzamosan futott a 4 napos pilot előkészítése a Telekomban, amit akkor én még nem tudtam. Amikor viszont megérkezett a 4 napos projekt, akkor a mi unitunkat is bevonták a pilotba, a mi csapatunk is csatlakozott a pilothoz, így megvalósulhatott az, amiről fantáziáltunk.
Megoldást adott ez a problémáitokra?
Amióta megy a pilot, azóta az abban résztvevő kollégák hangulata a felmérések alapján jelentősen javult. Azt tapasztaltam, hogy a területemen a 4 napos akkora motivációt adott az embereknek, aminek hatására nehezebben lehet őket elcsábítani más cégekhez. Szerintem nagyon jól adaptálódott a csapat ehhez a felálláshoz, és én tényleg azt érzem, hogy a négy napban sokkal aktívabban húzzák a szekeret a kollégák. 2022. július óta vagyunk a pilotban, azóta a CoE számai folyamatosan megvannak, úgyhogy én azt látom, hogy ez a felállás úgy támogatja a kollégákat, hogy az üzleti és vállalati céljaink sem sérülnek.
Milyen vezetői és milyen munkavállalói szemmel a 4 napos munkahét?
Engem nagyban ösztönzött arra, hogy a meetingkultúrámon változtassak, és ezt az embereimtől is elvárom. Elvárom, hogy ha húszan ülnek egy meetingen, ahol csak három ember beszél, akkor vegyék ezt észre és lépjenek. A másik dolog, hogy a stratégiába nem illeszkedő és üzletileg minimális hozzáadott értékű, szakmailag érdektelen ügyekre nemet kell tudni mondani. Ez egyébként nem könnyű, mert egyrészt minden embernek megvannak a saját ügyei, amiken egy ideje dolgozik, és ezeket az ügyeket is felül kellett vizsgálnunk, másrészt, ha valakinek olyan szerelemprojektje van, ami egyébként nem illeszkedik a vállalati stratégiába, akkor bizony azt is el kell engedni, ami nehézséget okozhat. Ha javítunk a meetingkultúrán, ha a stratégiailag fontos témákra fókuszálunk, tudunk nemet mondani a nem fontos ügyekre, akkor bele lehet férni a négyszer kilenc órába. Egyébként fontos, hogy valami olyat csináljunk pénteken, ami feltölt, kérem is az emberektől, hogy ilyesmivel foglalkozzanak.
Milyen jelentősége van annak, hogy mivel töltitek a plusz szabadnapot?
Ha olyan dologgal foglalkoznak, aminek nincs hozzáadott értéke, akkor elinflálódhat hosszabb távon egy picit ez a nap. Van olyan kollégám, aki „tudatos pénteket” tart, edzeni, kirándulni vagy wellnessezni megy, mindig valami aktivitást csinál, de olyan is van, aki képzi magát. Utóbbi egyébként nagyon fontos, mert annyira gyors a technológiai fejlődés, hogy aki nem tart lépést, annak idővel kevesebbet ér majd a tudása. A 4 nap elég sűrű, abba nehezen fér bele az önképzés, és -fejlesztés, ezért azt gondolom, hogy erre is tökéletes a felszabadult péntek.
Mik ennek a munkarendnek a legnagyobb kihívásai?
Az egyik legnagyobb kihívásnak azt tartom, hogy ezt a fajta működést integráljuk az Enterprise Unitba, elfogadtassuk és egyáltalán működtessük, úgy, hogy ebben partnerek legyenek a társterületeink. A másik pedig az új szokások, a fókuszáltabb működés megteremtése. Indítottam is olyan programot, amiben felülvizsgáltuk az eddigi folyamatainkat, megnéztük, hogy szükség van-e mindenre, vagy van-e mód változtatni, áramvonalasítani, illetve ott van a meeting-rend, amit már említettem. Azt tapasztalom, hogy amíg az emberre nincs rákényszerítve a hatékonyabb időmenedzsment, addig jobban belefér a mindennel foglalkozás, és ezen nagyon sokat segít a 4 napos.
Kicsit olyan, mintha ez a működés kikényszerítené magának a hatékonyabb működést.
Ami még itt érdekes, hogy a mi csapatunk foglalkozik a mesterséges intelligencia területtel is, itt az Enterprise ügyfelek felé nyújtandó AI megoldások kialakítására és piacra vitelére gondolok. Folyamatosan azt keressük, hogy hol lehet automatizálni, hol lehet az élőmunka terheit csökkenteni nem feltétlen azért, hogy leépítsünk embereket, hanem mert egyszerűen nehéz új embereket találni az adminisztratív munkakörökbe. Ha ezt összekötöm a négynapos munkarenddel, akkor azt látom, hogy minél több folyamatot automatizálunk, annál több ember számára lesz mindez elérhető.
Szerinted mik a legjobb juttatások a Telekomnál?
Nagyon sok minden eszembe jut, kezdve a nagy rugalmasságot biztosító vállalati kultúrától, a piacon egyedi munkavállalói telefonajánlatokon keresztül, a fejlődést és önmegvalósítást támogató programokig. Aki távmunkában tud jobban teljesíteni, annak megvan a lehetősége otthonról dolgozni alapvetően, aki szeretne bemenni az irodába, az az ország egyik legmodernebb irodájába mehet, mindenki megtalálja a számítását.
Mi a legjobb része a telekomos létnek?
Ha itt az ember valamin dolgozik, és időközben kitalálja, hogy másba is belekóstolna, arra is van lehetőség. Csak azon az egy területen, amelyiken én vagyok, foglalkozunk alkalmazásfejlesztéssel, alkalmazásmodernizációval, analitikával, mesterséges intelligenciával, mindenféle automatizációval, üzemeltetéssel, szolgáltatásokkal és projektekkel is. Ha valaki a szoftveres világban bármit keres, itt biztosan megtalálja. De ha valaki rájön, hogy inkább hardware-es dolgokkal akar foglalkozni, olyan csapatba is át tud ugrani, ha viszont hálózati vagy telco témákban dolgozna, arra is megvan a lehetőség. De ugyanez megvan termékfejlesztéssel, sales-szel, tanácsadással és még nagyon sok területtel.
És akkor még nem beszéltem arról, hogy nagyon sokat lehet itt tanulni. Dolgozom együtt emberekkel más unitokból, vannak közös ügyeink, folyamatosan tanulunk egymástól. Remekül lehet fejlődni, tapasztalatot szerezni, mindezt egy szerintem vonzó csomagért, mert a bér, a cafeteria, az eszközök, a rugalmasság, és hogy egyébként azzal foglalkozom, amivel szeretnék, ez a kombináció teljesen egyedülálló. Sok emberrel találkozom, aki valamilyen okból elment a Telekomból, és azóta keresi a visszautat. Én is elmentem, akkor úgy gondoltam, hogy nagyobbat tudok lendíteni a karrieremen, ha váltok. Örültem akkor is, amikor elmentem, de visszatérve még inkább. Biztosan létezik olyan, aki elment innen, megtalálta a számítását máshol, és többé nem jut eszébe ez a hely. De én inkább azt látom, hogy az a gyakoribb, hogy ha valaki elmegy, egy idő után hiányozni fog neki valami innen. Van egyfajta gravitációja a Telekomnak, szerintem egy nagyon vonzó munkahely.