Védekezés a kapcsolatváltó betárcsázó programok ellen - Sajtóhírek - Sajtószoba - Magyar Telekom

Főmenü

Ugrási lehetőségek

  • Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Ugrás az oldal tartalmához

Üzletág választó

  • Kiválasztott üzletágLakossági
  • Kiválasztott üzletágÜzleti
  • Kiválasztott üzletágVállalati megoldások
  • Kiválasztott üzletágNagyker
  • Kiválasztott üzletágRólunk
  • Kiválasztott üzletágKarrier

Elsődleges navigáció

    • A Telekomról
    • Céginformációk
    • Menedzsment
    • Működési irányelveink
    • Megfelelőség
    • Beszállítóknak
    • Fenntarthatóság
    • Klíma és környezetvédelem
    • Digitalizáció
    • Sokszínűség és esélyegyenlőség
    • Fenntarthatósági stratégia
    • Fenntarthatósági jelentés
    • Innováció
    • Mission Telekom
    • Kutatás - Fejlesztés
    • Pályázati projektek
    • Nagykereskedelmi szolgáltatások
    • Belföldi vezetékes megoldások
    • Mobilszolgáltatások
    • Nemzetközi szolgáltatások
    • Általános szerződési feltételek
    • Ászf módosulások
    • Lakossági ászf
    • Üzleti ászf
    • Emelt díjas szolgáltatások
    • Sport
    • FTC
    • Telekom Vivicittá
    • Események
    • Zene
    • Telekom Electronic Beats
    • Közösség
    • Pont.MOST blog
    • Telekom Fórum
    • BrandShop termékek
    • Telekom Spots
    • Biztonságban a Telekommal
    • Gyermekvédelem
    • Így védekezz a csalások ellen!
    • Tedd, ne tedd
    • Csalások jelentése
    • Lépj előre digitálisan!
    • Gigaerős hálózat
    • 5G a Telekomtól
    • Magenta Kraft
    • Mobildonor
    • Befektetőknek
    • Pénzügyi jelentések
    • Befektetői közlemények
    • Befektetői eseménynaptár
    • Elemzői konszenzus
    • Befektetői prezentációk
    • Társaságirányítás
    • Közgyűlések
    • Igazgatóság
    • Felügyelőbizottság
    • Menedzsment
    • Társaságirányítási dokumentumok
    • Magyar Telekom részvény
    • Alapinformációk
    • Árfolyam
    • Osztalék és részvény-visszavásárlás
    • Tulajdonosi szerkezet
    • ADR program
    • Magyar Telekom Kötvény és Hitelminősítés
    • Sajtóközlemények
    • Közérdekű információk
    • Írjon nekünk
    • Felhívások

Keresés

Segíthetünk valamiben?

Keresett kifejezések:

  • Általános szerződési feltételek
  • Közérdekű információk
  • Állásajánlatok
  • Befektetői információk
  • Üzletek, nyitva tartás
Kosárban található elemek száma 0
A kosarad még üres

Nézd meg, hogy mit tehetnél bele!

  • Akciós ajánlatok
  • Készülékek
  • Mobil díjcsomagok
  • TV szolgáltatás
  • Otthoni internet
Belépés

Sajtóhírek

Védekezés a kapcsolatváltó betárcsázó programok ellen

Budapest, 2004. július 15.

Az internet terjedésével egyre többen kerülnek hálóközelbe, sokan közülük csak most ismerkednek a világhálóval. Az utóbbi időben terjednek azok a szoftverek, amelyek - gyakran a felhasználó tudta nélkül - emelt díjas vagy külföldi telefonszámokat hívnak fel internetkapcsolat létesítésére. Az ilyen visszaéléseket lehetővé tevő úgynevezett betárcsázó programok létezéséről nem a telefonszolgáltató cégek tehetnek, de a Matáv mint a legnagyobb magyar távközlési szolgáltató, az internet elterjesztésének elkötelezett támogatójaként a NETÉRT-tel közösen (NET-Felhasználók Érdekvédelmi Társasága) kíván fellépni a betárcsázó programok ellen.

Hogyan válhatunk a betárcsázó programok áldozataivá?

A kapcsolatváltó betárcsázó programok olyan szoftverek, amelyek nem képesek önmaguktól reprodukcióra, "terjedésre", aktivizálódásra, tehát nem vírusok. Nem mások, mint kártékony programok, amelyek az internet-felhasználó szándéka vagy tudta és/vagy beleegyezése nélkül letöltődnek, és működésbe lépnek. Ezek után megváltoztatva a rendszer beállításait, külön erre a célra létrehozott emelt díjas - távolsági, esetleg külföldi - számokon keresztül kapcsolódik hálózati szolgáltatásokhoz, vagy egy szeparált hálózatra, illetve számítógépre.

- A betárcsázó programokat általában weboldalakról tölti le a gyanútlan felhasználó, különféle extra szolgáltatások elérése reményében. Ilyen extra szolgáltatásokat találhatunk például az erotikus filmeket/képeket kínáló oldalakon, illegális programgyűjtemények oldalain, de akár gyermekeknek szánt interaktív site-okon, vagy filmek, híres emberek posztereit kínáló helyeken.

- Mostanában már nem csak a kalandos kedvű szörfözők futhatnak betárcsázó programot rejtő oldalakba. Alkalmazóik sokkal célirányosabban, például kéretlen reklámlevélben (népszerű nevén: spam) juttatják el honlapjaik címét leendő áldozataikhoz. A felhasználó a feltételeket elfogadva (rákattintva) olyan programot telepíthet, ami utána magától kezdeményez nemzetközi vagy emeltdíjas hívásokat, és így akár százezer forintos telefonszámlát generálhat. Az esetek egy részében a felhasználási szerződésben eldugva szerepel az a tény, hogy a szám emelt díjas, de a felületes szemlélőnek ez elkerüli a figyelmét, főként, ha a szerződés nem is magyarul íródott. Ezek a programok a számítógép megszokottan használt internet csatlakozását kikapcsolják, és egy emelt díjas telefonszámon keresztül érnek el szolgáltatásokat. A felhasználó számára ez rendkívül magas telefondíjat eredményezhet.

- Veszélyeztetettnek minősül minden számítógép, melyhez modemen keresztül telefonvonal csatlakozik, még akkor is, ha a modemet nem internet elérésre, hanem például kizárólag fax üzenetek küldésére és fogadására használjuk, és az internetre más módon (ADSL, kábelnet, stb.) csatlakozunk.

- A rosszindulatú program gyakran banner (reklámcsík) vagy felugró "pop-up" ablak formájában kínálkozik fel telepítésre, esetleg sok különféle böngésző ablakot nyit ki egyidejűleg.

- Jelenleg a Windows 95/98/NT/ME/2000/Xp operációs rendszerek a legelterjedtebbek a világon, ezért óhatatlanul is az ilyen munkaállomások válnak a "csaló betárcsázó" programok leggyakoribb áldozatául.

- A Microsoft szinte hetente ad ki biztonsági javításokat rendszereihez, melyek gyógyír gyanánt szolgálnak az olyan hibákra, melyeken keresztül ezek a programok észrevétlenül kerülhetnek gépünkre. Szerencsésebb esetben ezek a hibák előbb jutnak a Microsoft tudomására mint olyan csoportok kezére, akik ezt ki akarják - és ki is használják.


Mit (nem) tehet a szolgáltató?

- Az előfizetői hozzáférési pontról kezdeményezett hívásokat a távbeszélő szolgáltatóknak a hatályos törvényi kötelezettségek alapján teljesíteniük kell.

- A távbeszélő szolgáltatóknak nem áll jogukban ezen hívások jogosságát, illetve szándékosságát vizsgálni, továbbá azt sem vizsgálhatják, hogy a fennálló internetkapcsolaton keresztül milyen információk áramlanak, így a ténylegesen teljesített szolgáltatásért az adott iránynak megfelelő díj felszámítására jogosultak.


Hogyan lehet védekezni?

A hasonló csalások ellen többféle módon is lehet védekezni. Elsősorban az internetezőknek kell körültekintően eljárniuk, de a szolgáltatóknak - a távbeszélő és az internet szolgáltatóknak egyaránt - meg kell ragadniuk minden lehetőséget, hogy a lehetséges veszélyekre felhívják a figyelmet, illetve a rendelkezésre álló eszközökkel elhárítsák azokat.


Mit tehet a felhasználó?

- Először is bizonyosodjunk meg róla, hogy az adott hívás valóban számítógépünkről lett-e kezdeményezve. Nem egy olyan esetről hallani, amikor a vizsgálat végén kiderül, hogy esetleg valamely fiatal családtagunk próbálkozott valamivel.

- A legfontosabb teendő az éberség. Nem jóhiszeműnek, inkább tájékozottnak és gyanakvónak kell lennünk. Ha ismeretlen oldalakra tévedünk különös körültekintéssel fontoljuk meg minden kattintásunkat. Az eddig regisztrált esetek többségében úgy tűnik, a károsultak - kellő figyelemmel - előre észlelhették volna a veszélyt. Elenyésző például annak a valószínűsége, hogy értékes tartalmat valóban ingyenesen (és egyúttal legálisan) tegyen hozzáférhetővé a szolgáltató.

- Az internet böngészők a programok elindítása előtt a felhasználó engedélyét kérik a művelethez. A legfontosabb szabály: Amiről nem tudjuk, hogy pontosan mit is csinál, arra mindig a nem a helyes válasz. Legyünk óvatosak, ne kattintsunk olyan ablakra Yes-el, aminek hatásában nem vagyunk teljesen biztosak.

- Gyakori az a módszer, hogy a program telepítés előtt "rá is kérdez", hogy a felhasználó biztosan szeretné-e installálni a szoftvert. Ilyenkor persze nem ritkán megtévesztő üzenetekkel próbálja félrevezetni az oldal látogatóját, mindezt bonyolult idegen nyelven megírt üzenetekkel. Alapvető szabály: ha netezés közben olyan felugró ablakkal találkozunk, amelynek tartalmát nem értjük, akkor egyszerűen zárjuk be. Ha hirtelen telepíteni akarna valamit a gép, akkor arra netezés közben mindig a NEM vagy a NO a helyes válasz.

- A Microsoft operációs rendszereit használva a legnagyobb veszély az, hogy a tárcsázási folyamat (kényelmi okokból) rendszerint rejtve folyik, a felhasználó nem tudja, hogy pontosan mi történik. Néhány esetben már az is elegendő ellenintézkedés, ha nem engedélyezzük, hogy a Windows automatikusan, megerősítés nélkül tárcsázza internet szolgáltatónk számát. A kapcsolatot csak beleegyezésünkkel (párbeszéd ablakban rákérdezve), illetve kifejezetten csak a felhasználó parancsára (kézi indítás) hozza létre, bár biztos védelmet ez a módszer nem ad. Ismert több olyan tárcsázó, amely megkerüli a kapcsolódás jóváhagyásának kérését, és öntevékenyen, rejtve tevékenykedik. Hatásosabb, ha a telefonos beállításoknál a csatlakozás idejére nem kapcsoltatjuk ki a modem hangszóróját, így tárcsázásnál mindig hallhatjuk a jellegzetes hangot, és szükség esetén még idejében közbeléphetünk.

- Ha már települt gépünkre a nemkívánatos tárcsázó program, azt a vírusokhoz hasonlóan, speciális szoftverek segítségével lehet legkönnyebben eltávolítani. Windowsra ilyen például az Ad-aware (www.lavasoftusa.com, www.ad-aware.com) vagy a Spybot Search & Destroy (www.safer-networking.org). Gyakran frissíteni kell rendszerünket, mindig letölteni az aktuális biztonsági javításokat, melyek megakadályozhatják, hogy a kártékony programok - beleértve a vírusokat is - észrevétlenül felkerüljenek a gépünkre.

- Jelentsük be telefonszolgáltatónknál a problémát, részletezve, hogy milyen program tárcsázott, illetve milyen számot. A programot a fentebb említett szoftverekkel tudjuk beazonosítani és a jövőre nézve a felsorolt lehetőségek igénybevételével elkerülhető a betárcsázó programokkal történő károkozás. Tekintettel arra, hogy a távbeszélő szolgáltató a műszaki eszközeivel észlelt híváskezdeményezést a szolgáltatási kötelezettségének megfelelően teljesítette, a forgalom lebonyolításáért járó szolgáltatási díjra jogosult.

- Ha lehetőségünk van rá, alkalmazzunk külső modemet, amit használaton kívül tartsunk kikapcsolva, belső modemek esetén pedig húzzuk ki a telefonvezetéket.

- Számos Internet Explorer beállítás létezik, mellyel - kompromisszumot kötve a kényelem és biztonság kérdésében - megakadályozhatjuk a nem kívánt programok letöltődését. Az internet biztonsági beállításai között például globálisan tilthatjuk az ActiveX vezérlők letöltését (a programok telepítését ilyen scriptek szokták elvégezni), vagy korlátozhatjuk futtatásukat a digitálisan aláírt példányokra. Megadhatjuk, hogy a letöltött ActiveX-ek csak felhasználói megerősítéssel indulhassanak (bár ez a lehetőség viszonylag kis hatású azoknál a szörfözőknél, akik előzőleg már a YES-re kattintottak abban az ablakban, ami - igaz, apró betűkkel - felhívta a figyelmet a következő hívások borsos áraira).

- A Windows modernebb változatai (az NT-től kezdődően) egyre kifinomultabb lehetőségeket adnak a felhasználói jogosultságok korlátozására. Ezek használata is alkalmas megfelelő védelem kialakítására, de beállításuk mélyebb szakértelmet kíván.

- Mivel a betárcsázó programok jó része valamely felugró ablakból kerülhet a számítógépünkre, érdemes ezeket - az amúgy is rendszerint csak zavaró - "pop-up" ablakokat eleve letiltanunk. A Windows XP második javító csomagja már tartalmazza ezt a lehetőséget, régebbi változatok esetében valamely ingyenes programmal oldhatjuk meg a feladatot (pl. EMS Free Surf, www.emsproject.com). A megelőzésnél a védelem hatásfokát emelik a megfelelően beállított személyi tűzfalak is. Fokozza a védelmet, ha internetezéshez létrehozunk egy külön felhasználói profilt minimális jogosultsági körrel (például csak adott könyvtárba írhat, programot nem telepíthet, rendszerbeállításokat nem változtathat meg).

- A Linux felépítése és jogosultság kezelő rendszere miatt nagyon nehéz olyan programot készíteni, amely a szóban forgó csalást Linuxon teszi meg. Ha nem rendszergazdai jogosultságokkal felruházott felhasználóként dolgozunk, akkor gyakorlatilag biztonságban vagyunk a betárcsázó programoktól. Ennek ellenére ne feledjük: az, hogy Linuxot használunk, önmagában nem nyújt megbízható védelmet. A csalók igen leleményesek, nem elképzelhetetlen, hogy már készül a programok linuxos változata. Kerüljük el a hamis biztonságérzetet.

- Ha a Linuxon Windowst futtató virtuális gépet (például vmware) vagy windows emulátort használunk, e környezetekben nagyrészt ugyanazok a szabályok érvényesek, mintha a Windows önálló operációs rendszerként működne. Ha úgy akarjuk elkerülni a kellemetlenséget, hogy ne kelljen a beállításokkal bíbelődni, legegyszerűbb, ha letiltjuk a virtuális gép, illetve emulátor hozzáférését a soros illesztőhöz, amely a modemhez csatlakozik (az eljárás azonos beépített vagy USB modem esetén is).


Mit tehet a szolgáltató?


Tájékoztatás

A védekezéshez az első fontos lépés a felhasználók megfelelő tájékoztatása.

- Az internetről való általános tájékozódásra a honlapon más lehetőségeket is nyújt a Matáv a www.matav.hu honlapján, amelyen a "kezdőket" segítendő létrehozott egy ingyenes internet-tanfolyamot, melynek keretében a kapcsolatváltó betárcsázó programok veszélyére is felhívják a figyelmet. A honlapon a "hónap témájaként" foglalkoztak a problémával, az internethasználók itt olvashatnak a lehetséges védekezésről is.

- A honlapon a Matáv lehetőséget biztosít arra, hogy az internetezők szakértőktől kérdezhessenek és kaphassanak választ az internetezésről.

- A Matáv honlapján lehetőség van ingyenes internet-tanfolyam (e-learning) végzésére, amihez a felhasználónak csak regisztrálnia kell magát, majd 6 kötelező és több választható lecke átvétele után oklevelet kaphat erről. Ha egyedibb kérdésre akar a felhasználó választ kapni, akkor "Kérdezd a szakértőt!" címszó alatt érdeklődhet. Ezeket az e-maileket 48 órán belül megválaszoljuk.

- A Matáv a telefonszámlával együtt postázott márciusi Hírmondóban is figyelmeztette az ügyfeleket a veszélyre. Emellett számos fórumon és híradásban foglalkoztak ezzel a témával a Matáv Csoport tagjai.


Forgalomfigyelés

- A Matáv folyamatosan figyelemmel kíséri a belföldi és nemzetközi forgalmak alakulását. Ha egy adott hívószámra irányuló forgalom kirívóan megnő, a Matáv a nemzetközi társszolgáltatói kapcsolatain keresztül felveszi a kapcsolatot a külföldi távközlési szolgáltatóval. Amennyiben az adott hívószámról egyértelműen megállapítható, hogy kapcsolatváltó betárcsázós programokkal való visszaélésekhez használják, akkor a Matáv letiltja az automatikus hívásfelépítés lehetőségét az adott hívószámra, de a hívószám továbbra is kapcsolható kezelőn keresztül.


Híváskorlátozás

- A Matáv kétféle híváskorlátozás szolgáltatást nyújt előfizetőinek. Mindkettő alkalmazható globálisan, minden hívásra érvényesen, vagy bizonyos hívástípusokra, számtartományokra (mint például emelt díjas, műholdas, nemzetközi vagy távolsági hívások).

- A híváskorlátozás a betárcsázó programok elleni egyik legegyszerűbb védekezési módszer, melynek két fajtája a szolgáltatónál rendelt jelszavas, és a tartós híváskorlátozás. A jelszavas híváskorlátozás lehetővé teszi, hogy mások - a segélykérő, a hibabejelentő és a távolsági bejelentő hívások kivételével - csak az előfizető által előzetesen engedélyezett irányokba kezdeményezhessenek hívásokat. A korlátozás beprogramozásához és törléséhez a jelszó szükséges, amelynek használatával akadálytalanul lehet telefonálni.

- A tartós híváskorlátozással bármilyen, vagy bizonyos fajta hívás kezdeményezését le lehet tiltani a készülékről. A két szolgáltatás (jelszavas és tartós híváskorlátozás) együtt nem vehető igénybe. A korlátozás kérhető tartósan (csak a szolgáltató által feloldható) vagy jelszavas formában. Ez utóbbi választása esetén a korlátozott hívások egy négyjegyű kód megadása után indíthatók. A tartós tiltás Minimál és Felező díjcsomag esetén ingyenes, egyébként 1435 Ft egyszeri díjért kérhető. A jelszavas védelem havi díja 262,5 Ft.

A szolgáltatások ügyfélszám és személyes adatok megadása után megrendelhetők a Matáv telefonos ügyfélszolgálatánál (1212), interneten (e-mail-ben vagy akár chat-en is a Matáv internetes ügyfélszolgálati oldalán) vagy személyesen, bármely Matáv Pontban.

 
Lépj velünk kapcsolatbaKeress minket chaten, e-mailben vagy akár telefonon.
ÜzletkeresőKeresd meg a legközelebbi üzletet és foglalj időpontot!
Keress az oldalonTaláld meg gyorsan és egyszerűen az információkat.

© 2025 Magyar Telekom Nyrt.

Jogi tudnivalókÁSZFAdatvédelemFelhívásokHírlevélKözösségi médiaCookie beállításokEnglish
Vissza az oldal tetejére

Hozzájárulás a sütikhez és más hasonló technológiákhoz

A Magyar Telekom weboldala sütiket és egyéb nyomon követésre alkalmas megoldásokat használ, amelyek az alkalmazott technológia függvényében adatot tárolnak az eszközödön, vagy onnan adatot gyűjtenek. Kérjük, az alábbi gombok segítségével nyilatkozz arról, hogy az oldal működéséhez szükséges és így mindig bekapcsolt sütiken felül milyen választható sütiket és egyéb megoldásokat használhatunk a weboldalunkon történő böngészésed során.
Sütiket és egyéb nyomon követésre alkalmas megoldásokat használunk az oldalunk megfelelő működésének biztosításához, a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi média funkciók felkínálásához és az oldalunk látogatottságának elemzéséhez. A működéshez szükséges sütik elengedhetetlenek a weboldal működéséhez és nem lehet kikapcsolni őket a weboldal látogatása során rendszerünkből. A statisztikai, vagy marketing célú sütik segítségével bizonyos esetekben az oldalhasználattal kapcsolatos információkat is megosztjuk hirdetési és elemzési szolgáltatásokat nyújtó partnereinkkel.
Részletes sütitájékoztató/Partnerek