Az újságírók szerint a Matáv a legismertebb hazai adományozó - Sajtóhírek - Sajtószoba - Magyar Telekom

Főmenü

Ugrási lehetőségek

  • Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Ugrás az oldal tartalmához

Üzletág választó

  • Kiválasztott üzletágLakossági
  • Kiválasztott üzletágÜzleti
  • Kiválasztott üzletágVállalati megoldások
  • Kiválasztott üzletágNagyker
  • Kiválasztott üzletágRólunk
  • Kiválasztott üzletágKarrier

Elsődleges navigáció

    • A Telekomról
    • Céginformációk
    • Menedzsment
    • Működési irányelveink
    • Megfelelőség
    • Beszállítóknak
    • Fenntarthatóság
    • Klíma és környezetvédelem
    • Digitalizáció
    • Sokszínűség és esélyegyenlőség
    • Fenntarthatósági stratégia
    • Fenntarthatósági jelentés
    • Innováció
    • Mission Telekom
    • Kutatás - Fejlesztés
    • Pályázati projektek
    • Nagykereskedelmi szolgáltatások
    • Belföldi vezetékes megoldások
    • Mobilszolgáltatások
    • Nemzetközi szolgáltatások
    • Általános szerződési feltételek
    • Ászf módosulások
    • Lakossági ászf
    • Üzleti ászf
    • Emelt díjas szolgáltatások
    • Sport
    • FTC
    • Telekom Vivicittá
    • Események
    • Zene
    • Telekom Electronic Beats
    • Közösség
    • Pont.MOST blog
    • Telekom Fórum
    • BrandShop termékek
    • Telekom Spots
    • Biztonságban a Telekommal
    • Gyermekvédelem
    • Így védekezz a csalások ellen!
    • Tedd, ne tedd
    • Csalások jelentése
    • Lépj előre digitálisan!
    • Gigaerős hálózat
    • 5G a Telekomtól
    • Magenta Kraft
    • Mobildonor
    • Befektetőknek
    • Pénzügyi jelentések
    • Befektetői közlemények
    • Befektetői eseménynaptár
    • Elemzői konszenzus
    • Befektetői prezentációk
    • Társaságirányítás
    • Közgyűlések
    • Igazgatóság
    • Felügyelőbizottság
    • Menedzsment
    • Társaságirányítási dokumentumok
    • Magyar Telekom részvény
    • Alapinformációk
    • Árfolyam
    • Osztalék és részvény-visszavásárlás
    • Tulajdonosi szerkezet
    • ADR program
    • Magyar Telekom Kötvény és Hitelminősítés
    • Sajtóközlemények
    • Közérdekű információk
    • Írjon nekünk
    • Felhívások

Keresés

Segíthetünk valamiben?

Keresett kifejezések:

  • Általános szerződési feltételek
  • Közérdekű információk
  • Állásajánlatok
  • Befektetői információk
  • Üzletek, nyitva tartás
Kosárban található elemek száma 0
A kosarad még üres

Nézd meg, hogy mit tehetnél bele!

  • Akciós ajánlatok
  • Készülékek
  • Mobil díjcsomagok
  • TV szolgáltatás
  • Otthoni internet
Belépés

Sajtóhírek

Az újságírók szerint a Matáv a legismertebb hazai adományozó

Budapest, 2004. november 17.

A PeppeR 21 PR Ügynökség kutatást végzett a társadalmi szerepvállalásról. Az újságírók szerint a Matáv a legismertebb hazai adományozó. A kutatás megpróbált arra is választ keresni, hogy miért kap kevés publicitást a hazai médiában az adományozás.

A közelmúltban több kutatás is igyekezett fényt deríteni a magyarországi adományozási kedvre, kultúrára, szokásokra. Egyes felmérések szerint a társadalmi szerepvállalás nagyságrendje tavaly elérte a 31,6 milliárd forintot. Annak ellenére, hogy a nagyvállalatok ilyen jelentős összegeket fordítanak adományozásra, ezirányú tevékenységük nem minden esetben kap "méltó" visszhangot a médiában. Vajon mi az oka annak, hogy a vállalatok úgy érzik, csukott fülekre találnak a szerkesztőségeknél társadalmi szerepvállalásukról tájékoztató információjukkal? Erre igyekezett választ találni az a háromirányú kutatás, melyet most fejezett be a PeppeR 21 PR Ügynökség.

"A cél az volt, hogy kiderítsük: milyen szempont alapján döntenek a szerkesztők, újságírók arról, hogy feldolgozzák-e a témát. Ennek pontosabb megismerésével és nyilvánosságra hozásával egyrészt a nagyvállalatok, másrészt az újságírók munkáját szerettük volna megkönnyíteni. A sajtó igényeinek megfelelő módon tálalt információ nagyobb eséllyel kerülhet be a napi hírek közé." - tárta fel a kutatás indítékait a PeppeR 21 PR Ügynökség ügyvezető igazgatója, Sarlós Gábor.

A kutatás három irányból közelítette meg a témát: az újságírók-szerkesztők szemszögéből, az adományozó vállalati oldalról, valamint a nyomtatott és az online médiában megjelent anyagok alapján. Az újságírók véleményének felméréséhez kérdőíves kutatást használtak, amelyet névre szólóan szinte az összes jelentős hazai szerkesztőség (összesen 195 szakember) megkapott. Ezzel párhuzamosan egy hasonló kérdőívet kaptak az adományozással és társadalmi szerepvállalással közismerten foglalkozó magyarországi vállalatok kommunikációs és marketing területért felelős vezetői. Harmadrészben egy héthónapos médiakutatás pedig azt vizsgálta, hogyan jelenik meg a társadalmi szerepvállalás témája a magyarországi médiában. A háromoldalú felmérés eredményeinek összevetése érdekes és bizonyos kérdésekben előre nem várt eredményt hozott.

A megyei napilapok érdeklődőbbek

Nagymértékben eltérő válaszok születtek arra a kérdésre, ki miért tartja fontosnak egy vállalat életében a társadalmi szerepvállalást. A vállalatok a piaci verseny szempontjából nem tulajdonítanak az adományozásnak jelentőséget (csak 15%-ban), az újságírók fele szerint viszont döntő szempont lehet két hasonló terméket előállító cég között. A hazai nagyvállalatok 73%-a szerint a fogyasztók egyre inkább elvárják a felelősségteljes gondolkodást. Az újságírók a vállalatokkal szembeni társadalmi elvárást, mint motivációs tényezőt, sokkal hátrébb sorolták.
Jelentős különbéget hozott az a kérdés, hogy az újságolvasók vajon szívesen olvasnak-e a társadalmi szerepvállalásról. Az újságírók 30%-a vallotta, hogy érdekli olvasóikat a téma, míg a vállalatok saját adományozói tevékenységük hírértékével kapcsolatban sokkal pesszimistábbak: csak 15%-uk szerint érdekes a téma az újságolvasók számára.

A társadalmi szerepvállalással leggyakrabban foglalkozó médiumok közül kiemelkedtek az egyre növekvő olvasottsággal - esetenként az országos napilapoknál jóval magasabb példányszámmal - rendelkező regionális lapok és a szaklapok. Az országos napilapoknak a vállalatok nagyobb szerepet tulajdonítottak, a sajtófigyelés szerint ugyanakkor a magas presztízsű lapok kevésbé találták érdekesnek a társadalmi szerepvállalás témáját.

A sajtóban leggyakrabban megjelenő témák az egészségügyi adományokhoz kapcsolódtak, ezt követték a szociális témájú és az oktatással kapcsolatos támogatásokról szóló beszámolók. Érdemes kiemelni, hogy minden adományozási területen a gyermekek (gyermekkórház, gyermekétkeztetés, hátrányos helyzetű gyermekek) számára nyújtott adományok szerepeltek legtöbbször az újságok hasábjain.

Ami a legnagyobb hazai adományozó vállalatot illeti, szinte teljesen egybecseng az újságírók véleménye és a sajtómegjelenések száma. A legtöbb újságíró az erre vonatkozó kérdésre (35%) az "Év Vállalati Adományozója" díjat idén másodszor elnyerő Matávot említette, további 20% pedig az első öt közé rangsorolta a vezetékes telefonszolgáltatót. Az újságírók tájékozottságát bizonyítja, hogy a hét hónapot vizsgáló médiakutatás alatti sajtómegjelenéseket tekintve a Matáv valóban kiemelkedik a magyarországi adományozó nagyvállalatok mezőnyéből. Jelentős számú további említést kapott a T-Mobile, a Mol és a Hewlett Packard.


Az adományozás még nem reklám

A vállalati szakemberek közel fele szerint a médiát általában nem érdekli a társadalmi szerepvállalás. A megkérdezettek egyharmada számolt be arról a tapasztalatáról, hogy a média ugyan érdeklődik a téma iránt, de az adományozó nevének közlésétől elzárkózik. A médiakutatás ezzel szemben azt mutatja, hogy a támogató vállalat vagy szervezet neve (esetleg egy alapítványi közvetítéssel) az esetek 80%-ában megjelenik a sajtótermékekben. Az újságírók többsége nem tud az adományozó nevének említését korlátozó törvényi szabályozásról, bár többen kiemelték, hogy félreértett szokásjog szerint többen ódzkodva írják le a vállalatok nevét, nehogy reklámnak minősüljön a cikk. Egyesek tényként kezelték, hogy az ún. médiatörvény tiltja az adományozó nevének közlését.

Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára maga is többször szembesült már a kérdéssel. "Az írott sajtóra nem vonatkozik az 1996. évi rádiózásról és televíziózásról szóló I. törvény, vagyis a médiatörvény, legfeljebb az ún. reklámtörvény." - tisztázta a kérdés hátterét Fazekas Ildikó. "A téma vizsgálatához két kiindulási alap lehet. Egyrészt a szerkesztőségek, újságírók függetlensége, másrészt az a jelenleg is fennálló gyakorlat, hogy rossz hír esetén, vagy akár más hírek kapcsán (pénzügyi elemzés, technikai újdonságok, stb) megjelenik a cég neve. Ennek alapja minden valószínűség szerint az, hogy a közérdekű információkat teszik közzé a szerkesztőségi hírekben. Meglátásom szerint az adományozás is közérdekű információ, mégpedig két szempontból. Egyrészt az átláthatóságot szolgálja az adományozott szempontjából, akinek létét, céljait, eredményeit, az adomány révén megvalósítható terveit a széles közvéleménnyel megismertetik. Másrészt igaz a közérdekűség az adományozási kultúra szempontjából is. Az adományozás tényét is közérdekűnek tartom. A hír közzétele ugyanis növeli az adományozási kedvet. Mindenképpen látni kell, hogy a cégek nem - a jó esetben egyszer megjelenő - rövid hír kedvéért adományoznak. Vagyis az adományozásról szóló hírek az adományozási kultúrát segítenék, amelyet olyan közérdekű témának tekintek, amely megérdemli a sajtónyilvánosságot, és amelynek közlésével semmilyen törvényt nem szeg meg az újságíró" - összegezte véleményét Fazekas Ildikó.

"A kutatás célja az volt, hogy megismerjük a két oldal igényeit, és ennek megfelelően megtaláljuk azt az arányt, amely elfogadható a vállalati oldalnak, ugyanakkor érdekességgel bír az újságírók, s közvetve az újságolvasók számára is" - összegezte az eredményeket Sarlós Gábor, a PeppeR 21 PR Ügynökség vezetője. "Az is látszik, hogy ha a téma hiteles, a média számára érdekesen tálalják, megfelelő az időzítése, akkor igenis elérhető, hogy a média foglalkozzon a társadalmi szerepvállalás témájával."

(A kutatási eredmények összefoglalója letölthető az Ügynökség honlapjáról: www.pepperpr.hu)

 
Lépj velünk kapcsolatbaKeress minket chaten, e-mailben vagy akár telefonon.
ÜzletkeresőKeresd meg a legközelebbi üzletet és foglalj időpontot!
Keress az oldalonTaláld meg gyorsan és egyszerűen az információkat.

© 2025 Magyar Telekom Nyrt.

Jogi tudnivalókÁSZFAdatvédelemFelhívásokHírlevélKözösségi médiaCookie beállításokEnglish
Vissza az oldal tetejére

Hozzájárulás a sütikhez és más hasonló technológiákhoz

A Magyar Telekom weboldala sütiket és egyéb nyomon követésre alkalmas megoldásokat használ, amelyek az alkalmazott technológia függvényében adatot tárolnak az eszközödön, vagy onnan adatot gyűjtenek. Kérjük, az alábbi gombok segítségével nyilatkozz arról, hogy az oldal működéséhez szükséges és így mindig bekapcsolt sütiken felül milyen választható sütiket és egyéb megoldásokat használhatunk a weboldalunkon történő böngészésed során.
Sütiket és egyéb nyomon követésre alkalmas megoldásokat használunk az oldalunk megfelelő működésének biztosításához, a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi média funkciók felkínálásához és az oldalunk látogatottságának elemzéséhez. A működéshez szükséges sütik elengedhetetlenek a weboldal működéséhez és nem lehet kikapcsolni őket a weboldal látogatása során rendszerünkből. A statisztikai, vagy marketing célú sütik segítségével bizonyos esetekben az oldalhasználattal kapcsolatos információkat is megosztjuk hirdetési és elemzési szolgáltatásokat nyújtó partnereinkkel.
Részletes sütitájékoztató/Partnerek