Sajtóközlemények

A Matáv 1999. évi eredményei

Budapest, 2000. február 14.

A MATÁV (BÉT: MTAV.BU; NYSE: MTA.N), Magyarország vezető távközlési szolgáltatója ma közzétette 1999. évi gazdasági eredményeit, amelyek ezúttal is kitűnő pénzügyi évről tanúskodnak.

  • A bevételek éves szinten 21,0%-kal nottek, és 384,9 milliárd forintot tettek ki, szemben az 1998. évi 318,1 milliárd forinttal. Az eros növekedés mögött elsosorban az elofizetési díjak (25%-os növekedés), valamint a belföldi forgalmi szolgáltatásokból (23,7%-os növekedés) származó bevételek átlagot meghaladó emelkedése volt. A legdinamikusabb fejlodést továbbra is a mobil (34,2%), valamint a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások (35,2) mutatták.
  • Az EBITDA (pénzügyi költségek, adófizetés és amortizáció elotti eredmény) éves szinten 22,5%-kal, 183,3 milliárd forintra nott az egy évvel ezelotti 149,7 milliárd forintról. Az EBITDA-ráta 1999-ben 47,6%-os volt az 1998-as 47,1%-kal szemben.
  • Az adózott eredmény 34,8%-kal nott, és az elozo évi 58,3 milliárd forinttal szemben 78,6 milliárd forintot tett ki, annak ellenére, hogy az ötéves adómentességi idoszak 1998. évi lejártát követoen a Matáv, valamint a Westel 900 7,2%-os társasági adót fizet. Az eredményráta az 1998-as 18,3%-ról 20,4%-ra emelkedett.
  • Az egy részvényre jutó nyereség éves szinten 34,8%-kal, 75,8 forintra nőtt.


A MATÁV 1999-es kiemelkedo növekedése mindenekelott a vezetékes, a mobil és az adatátviteli szolgáltatások eroteljes bovülésének és a növekvo ügyfélkörének tulajdonítható.

  • A vezetékes vonalak száma éves szinten 9,6%-kal, közel 2,9 millióra emelkedett. Az ISDN-vonalak száma 1999-ben több mint 114 000-re szökött fel az elozo évi 63 000-rol. Jelentosen növekedett a lakossági ISDN-ügyfelek száma. Ennek eredményeként az 1999 végén elért 38,6%-os telefonellátottság csak igen kevéssel maradt el a 2000. év végére kituzött 40%-os céltól.
  • A percben mért belföldi telefonforgalom 11,3%-os növekedése meghaladta a vonalszám-bovülést. A forgalomnövekedés foként a lakossági vonalak és az ISDN-csatornák eroteljesebb használatából adódott.
  • 1999 novemberében újraindítottuk az immár teljesen új platformon muködo Hangposta szolgáltatásunkat. Alig két hónap alatt 65 000 új megrendelést szereztünk. Mivel az értéknövelt szolgáltatások elterjedtsége egyelore alacsony, a Hangposta szolgáltatások várhatóan jelentosen hozzájárulnak ahhoz, hogy a sikeres hívások aránya jelentosen emelkedjen.
  • A mobiltelefon-piac eseménydús évet zárt az 1800-as GSM rendszer bevezetésével és a harmadik GSM-szolgáltató megjelenésével. A MATÁV 51%-os tulajdonában levo Westel 900 megorizte piacvezeto pozícióját 55%-os GSM mobilpiaci részesedéssel. Új szolgáltatások (például IP-telefon, Mailmondó, MenüÁsz) bevezetése mellett a Westel 900 54,1%-kal, több mint 842 000-re növelte elofizetoinek számát. A nettó növekmény 63%-át a normál, míg 37%-át az elore fizetett termékek adták. A mobil szolgáltatásokból származó konszolidált bevételek 34,2%-kal, 82,7 milliárd forintra nőttek.
  • 1999 novemberében a Matáv bejelentette, hogy opciós megállapodást kötött a Deutsche Telekommal a Westel 900 és a Westel 450 cégekben fennmaradt 49%-os részesedésének megvásárlásáról. A MATÁV 2000. július 1-je és 2001. szeptember 30-a között élhet lehívási jogával, 885 millió dolláros rögzített áron. Ez a megállapodás nagymértékben erosíti a Matáv jelenlétét a gyorsan bővülő mobilpiacon, és jelentősen hozzájárul a részvényesi érték növeléséhez.
  • Töretlenül folytatódott az adatkommunikáció bovülése. A bérelt vonali és az adatátviteli szolgáltatásokból származó bevételek 35,2%-kal, 23,9 milliárd forintra nottek. Ennek jelentos része a menedzselt bérelt vonalak számának 35,5%-os, 5170-rol 7007-re történt emelkedésébol származott. Az adatkommunikációs bevételek 1999-ben az összes bevétel 6,2%-át tették ki, szemben az 1998-as 5,6%-kal.
  • A MATÁV internetszolgáltató leányvállalata, a MatávNET nagyarányú növekedést ért el a modemes elofizetok száma terén, amely egy év alatt 59%-kal, 51 300-ra nott az elozo évi 32 300-ról. A növekedés az új, innovatív marketingakcióknak köszönheto (mint például az elore fizetett NetQuick csomag), továbbá a magyar internetpiacon elérheto legversenyképesebb áraknak.
  • 1999-ben a Matáv tovább javította muködési hatékonyságát. A létszámot éves szinten 7,3%-kal csökkentettük, ugyanakkor az egy alkalmazottra jutó vonalak számát az 1998-as 201-rol 240-re növeltük. Emellett megkezdtük az ingatlangazdálkodási és az informatikai tevékenységek kihelyezését a partnercégekhez. A kihelyezéstol azt várjuk, hogy javul a szolgáltatási színvonal és a hatékonyság.