Közösségi gazdaság: A hazai vállalkozásokat népszerűsítő, mobil eszközökre fejlesztett weboldal indu
A közösségi gazdaság olyan üzleti modellt takar, amely a források, eszközök megosztására épül, lehetővé téve a felhasználóknak, ügyfeleknek, hogy akkor használjanak valamit, amikor épp szükségük van rá, mindezt anélkül, hogy meg kelljen vásárolniuk. A szélessávú internetnek köszönhetően az akár azonnali igények találkozhatnak az aktuális kínálattal, ráadásul sokkal nagyobb tömegek számára, strukturált formában válnak elérhetővé a megosztást lehetővé tevő platformok. Ma már a GPS-funkciós okostelefonok segítségével pontosan láthatjuk, hol parkol a kölcsönzésre váró autó, a közösségi oldalaknak köszönhetően megnézhetjük előre, hogy kinek az otthonában töltünk pár napot, a fizetés és a számlázás pedig a közvetítő biztonságos felületén keresztül történik. A közösségi gazdaság kibontakozásában fontos szerepet töltenek be az online szerveződő közösségek, amelyeket egymás iránt szolidáris, egymást segítő emberek hoztak létre, továbbá a tulajdonunkban lévő termékek jobb kihasználásának igénye, hiszen a meglévő javak hatékony kihasználása csökkenti a túltermelés veszélyét és ökológiai lábnyomunkat is.
A modell létjogosultságát bizonyítja, hogy egyre több területen születnek ilyen vállalkozások és világszerte egyre többen vallják, hogy nekik nem feltétlenül fúrógépre van szükségük, csak egy lukra a falban. Bár a globális közösségi gazdaság egy új és feltörekvő piac, méretét ma már több mint 530 milliárd dollárra becsülik. Jelenleg világszerte több mint 9000 vállalat tevékenykedik a közösségi megosztás területén. A talán legszélesebb körben ismert Airbnb egy globális közösségi piactér, amely összeköti az autentikus, minőségi szállásra vágyó utazókat az egyedi elhelyezést kínáló vendéglátókkal. „Csak az idén több mint 10 millió vendéget szolgáltunk ki, ezzel több mint 20 millióra növelve a 2008-as indulásunk óta elhelyezett vendégek számát. Ezzel a közösségi gazdaság egyik vezető szolgáltatójává váltunk” – közölte Christopher Cederskog, az Airbnb regionális igazgatója.
A BlaBlaCarnak, amely egy közösségi platform segítségével hozza össze az üres helyekkel rendelkező autósokat az ugyanoda igyekvő autóstopposokkal, szintén jó esélyei vannak, hogy globális szereplővé nője ki magát. „A több mint 10 millió aktív felhasználó 12 országból és a havi több mint 2 millió utas azt jelzi, hogy vállalatunk globális igényt elégít ki: az olcsó és fenntartható személyszállítás iránti keresletet. A BlaBlaCar használatával az autósok üzemanyagot takarítanak meg, az utasok pedig töredékét fizetik az útiköltségnek, amit a repülő- vagy vonatútért fizetnének. Magyarországra mint nagyon érdekes piacra tekintünk, terveink között szerepel, hogy rövidesen minden közép-kelet európai országban megvessük a lábunkat” – nyilatkozta Christian Schiller, a BlaBlaCar PR és ügyfélkapcsolati menedzsere a német, osztrák és svájci piacokon.
A
külföldiek mellett a piacon egyre több hazai vállalkozással is találkozhatunk.
„A 4G mobilinternet azonnali hozzáférést biztosít a közösségi gazdaság kínálta
új lehetőségekhez. A Telekom, amely Magyarországon elsőként indította el a 4G
szolgáltatást, és ma már 50%-ot meghaladó országos lakossági
lefedettséggel*rendelkezik, támogat és mindenki számára elérhetővé tesz minden
olyan kezdeményezést, amely az emberek közötti kommunikációt újabb
lehetőségekkel, tartalmakkal tölti meg. Célul tűztük ki, hogy saját
eszközeinkkel népszerűsítjük a közösségi gazdaságra épülő vállalkozásokat, ezért
létrehoztunk egy mobil eszközökkel is elérhető weboldalt, gyűjtőplatformot,
ahol bemutatjuk és könnyen elérhetővé tesszük a hazai szereplőket” – mondta
Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója.
*Kültéri lakossági lefedettség %: a lakosság bejelentett lakcíme szerinti lakossági eloszlástérkép alapján a kültéren lefedettnek tekintett pontok által meghatározott területeken élő lakosok számának és a teljes lakosságnak a százalékos aránya. A megadott területen a mobil internet szolgáltatás épületen kívül igénybe vehető.

