Sajtóközlemények

A Magyar Telekom 2021. második negyedéves eredményei

Budapest, 2021. augusztus 10. 17:30

A Magyar Telekom ma közzétette 2021. második negyedévre és első félévre vonatkozó, EU által befogadott Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok (IFRS) szerinti konszolidált pénzügyi eredményeit.

Főbb eredmények:

Az összbevétel éves összehasonlításban 5,7%-kal, 166,1 milliárd forintra nőtt 2021 második negyedévében , és 3,8%-kal 328,4 milliárd forintra a 2021 első félévében. A távközlési szolgáltatási bevételek mindkét országban tapasztalható emelkedése, különösen a mobil adatbevételek jelentős növekedése, ellensúlyozta a rendszerintegrációs és IT („RI/IT”) bevételek enyhe visszaesését.

  • A mobil bevételek éves összehasonlításban 2021 második negyedévében 8,6%-kal, 93,4 milliárd forintra nőttek a mobil adatbevételek, SMS és készülékértékesítés bevételek további emelkedésének köszönhetően, ami teljes mértékben ellensúlyozta az alacsonyabb kiskereskedelmi hangbevételek hatását.
  • A vezetékes bevételek 2021 második negyedévében éves összehasonlításban 3,7%-kal, 55,1 milliárd forintos szintre nőttek , mivel a szélessávú és TV bevételek mindkét országban tapasztalt további emelkedése teljes mértékben ellensúlyozta a hangalapú bevételek visszaesését.
  • A rendszerintegrációs (RI) és IT bevételek 2021 második negyedévében éves szinten 2,5%-kal csökkentek, 17,7 milliárd forintra, mivel az üzemeltetésből származó bevételek csökkenését túlnyomó részt kompenzálta a magasabb implementációs projekt volumen Magyarországon, míg Észak-Macedóniában a testreszabott megoldási projektekből származó bevételek, a korábbi magas szintről csökkentek éves összehasonlításban.

A közvetlen költségek éves összehasonlításban 3,9%-kal, 69,7 milliárd forintra nőttek 2021 második negyedévében , valamint 3,5%-kal, 138,8 milliárd forintra 2021 első félévében, főként a növekvő összekapcsolási és eszközértékesítési költségek miatt.

  • Az összekapcsolási díjak éves összehasonlításban 16,0%-kal, 6,3 milliárd forintra emelkedtek 2021 második negyedévében, tükrözve a magyarországi, hálózaton kívüli mobil hangalapú és SMS forgalom növekedését, ami a belföldi mobilszolgáltatók felé magasabb összegű kifizetéseket eredményezett.
  • Az RI/IT szolgáltatással kapcsolatos költségek 2021 második negyedévében éves összevetésben összehasonlítható bázist figyelembe véve az árbevétel csökkenésével hasonló mértékben estek.  Egy egyszeri céltartalék könyvelés következtében azonban az RI/IT költségek összességében 12,7 milliárd forintot értek el 2021 második negyedévében.
  • A követelések értékvesztése éves összehasonlításban 11,8%-kal 1,9 milliárd forintra javult 2021 második negyedévében, ami a kedvező magyarországi faktoring eredmények, valamint a COVID-19 járvány kitörésével kapcsolatos egyszeri észak-macedóniai költségek hiányát tükrözi.
  • A távközlési adó éves összehasonlításban stabilan alakult, 6,8 milliárd forintos szinten 2021 második negyedévében, mivel a lakossági szegmensben tapasztalt mobil forgalom további emelkedését ellensúlyozta a valamivel alacsonyabb üzleti előfizetői forgalom.
  • Az egyéb közvetlen költségek éves összehasonlításban 5,2%-kal, 42,0 milliárd forintra nőttek 2021 második negyedévében a készülékértékesítési költségek növekedése, valamint a bővülő ügyfélbázist tükröző magasabb magyarországi TV tartalomdíj kifizetések következtében.

A bruttó fedezet éves összehasonlításban 2021 második negyedévében 7,0%-kal, 96,5 milliárd forintra, 2021. első hat hónap tekintetében pedig 4,0%-kal 189,6 milliárd forintra javult, a távközlési szolgáltatási bevételek magasabb szintjének köszönhetően.

A közvetett költségek éves összehasonlításban 2021 második negyedévében 9,4%-kal, 37,2 milliárd forintra nőttek, ami főként a személyi jellegű költségek emelkedésének hatását tükrözi. 2021 első félévében a közvetett költségek nagyjából stabilan alakultak, 80,1 milliárd forintos szinten, mivel az alacsonyabb végkielégítési költségek és a magasabb egyéb működési bevételek ellensúlyozták az egyéb növelő tényezőket..

  • A személyi jellegű ráfordítások éves összehasonlításban 2,6 milliárd forinttal 20,5 milliárd forintra nőttek 2021 második negyedévében, ami mögött a Magyarországon 2020 júliusában bevezetett általános béremelés, a mindkét országban magasabb végkielégítési költségek, valamint a növekvő teljesítmény prémium költségek álltak. Ezek ellensúlyozták az alacsonyabb átlagos létszám pozitív hatásait. 2021 első félévében a személyi jellegű ráfordítások éves összevetésben enyhén csökkentek, 39,7 milliárd forintra, mivel az éves szinten alacsonyabban alakuló végkielégítési költségek, valamint az alacsonyabb átlagos létszám ellensúlyozta a fenti tételekben mutatkozó növekedést.
  • Az egyéb működési költségek éves összehasonlításban 3,7%-kal, 17,5 milliárd forintra nőttek a negyedév során, mivel a költségoptimalizációs intézkedések pozitív hatását ellensúlyozták az éven belüli szezonalitást tükröző magasabb marketing költségek.
  • Az egyéb működési bevételek 2021 második negyedévében stabilan, 0,8 milliárd forintos szinten alakultak, míg az első félév tekintetében 0,5 milliárd forinttal emelkedtek, ami főként a magyarországi ingatlanértékesítésből származó magasabb bevételeket tükrözi.

Az EBITDA éves összehasonlításban 5,6%-kal, 59,3 milliárd forintra, míg az EBITDA AL 6,1%-kal, 53,2 milliárd forintra emelkedett 2021 második negyedévében, eközben 2021. első félév tekintetében az EBITDA 6,8%, az EBITDA AL pedig 7,0%-kal nőtt éves összehasonlításban, elsősorban a szolgáltatási bevételek és az ebből következő bruttó fedezet növekedésnek köszönhetően.

Az értékcsökkenési és amortizációs költségek éves összehasonlításban 3,8%-kal, 36,7 milliárd forintra emelkedtek 2021 második negyedévében , a Magyarországon 2020 szeptemberében aktivált frekvenciaengedélyek hatása, valamint a rézkiváltási programmal kapcsolatos magasabb amortizációs költségek következtében.

Az adózott eredmény 26,4%-kal 14,5 milliárd forintra nőtt 2021 második negyedévében , valamint éves összevetésben több mint kétszeresére, 24,6 milliárd forintra emelkedett 2021. első hat hónap tekintetében, az EBITDA növekedésének köszönhetően, ami kedvezőbb pénzügyi eredménnyel is társult.

  • A nettó pénzügyi eredmény éves összehasonlításban 1,4 milliárd forinttal javult, és 4,0 milliárd forintos veszteséget ért el 2021 második negyedévében. A javulás elsősorban az összességében pozitív árfolyamhatásnak köszönhető, ami a forint euróval szembeni jelentős, 2021 második negyedévi erősödését tükrözi. Ezek a hatások teljes mértékben ellensúlyozták a kamatköltségek kismértékű, főképp a lízing és frekvenciahasználati jogokkal kapcsolatos növekedését.
  • A nyereségadó éves összevetésben 2021 második negyedévére 5,3%-kal 4,1 milliárd forintra emelkedett, ami az adózás előtti eredmény éves szintű növekedését tükrözi.

A nem irányító részesedésekre jutó eredmény éves összehasonlításban 7,8%-kal 1,0 milliárd forintra nőtt 2021 második negyedévében az észak-macedóniai tevékenységből származó bevételek, illetve nyereségesség növekedésének köszönhetően.

A szabad cash-flow spektrum licensz nélkül (azaz az egyszeri spektrum licensz díjak nélkül) 10,3 milliárd forintot ért el a 2021-es év első hat hónapjában, főleg a javuló EBITDA hatására, ami a bázisidőszakhoz képest 6,9 milliárd forintos növekedést jelent.

Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója így nyilatkozott:

“A járványhelyzet enyhülése miatt a második negyedévben kedvezőbb körülmények között dolgozhattunk vállalatunk célján, Magyarország digitalizációján.  Ennek köszönhetően már 2 millió 750 ezer gigabites elérést kínálunk vezetékes hálózatunkon, valamint folytattuk mobilhálózatunk modernizációs programját is. 5G hálózatunk lakossági lefedettségét országos szinten 10,4%-ra, Budapestet tekintve pedig 33%-ra bővítettük a második negyedév végére. Hálózatainkon meredeken emelkedett az ügyfelek adathasználata, az átlagos havi mobiladatfogyasztás egy év alatt 25%-kal 7,2 GB-ra nőtt, vezetékes ügyfeleink közel negyede pedig már gigabit sebességű internetszolgáltatásra fizet elő. A kis- és középvállalkozások segítésére újabb digitalizációs programot indítottunk ’D terv’ néven a Telekom Hello Biznisz edukációs weboldalon. Ezekkel a fejlesztésekkel a Magyar Telekom 2021 második negyedévében széleskörű árbevétel-növekedést és EBITDA-növekedést ért el. Mindez lehetővé teszi számunkra, hogy magabiztosan tekintsünk a második félév elé, és hogy az eredetileg közölt bevételi és EBITDA növekedési céljaink felett teljesítsünk.".”

 

Főbb pénzügyi mutatók