Megváltozott egyéni információfeldolgozási stratégiák Instant messaging
A téma kettős
célkitűzéssel indult:
- alapkutatás szintű
célkitűzés:
megállapítások és hipotézisek arról, hogy az azonnali üzenetek intenzív használata milyen következményekkel jár a fiatalok kognitív működésére; ezek a megállapított vagy feltételezett hatások milyen előnyökkel és hátrányokkal járnak a szellemi fejlődésre és a teljesítményre, - alkalmazott kutatási
célkitűzés:
az azonnali üzenetek használatának tipológiája és motivációja alapján javaslatokat tenni olyan új szolgáltatásokra, amelyek vonzóbbá teszik ezt a kommunikációs formát a fiatalok számára.
A kutatás lebonyolítási
módszertanaként a következőket választottuk:
- naplózott üzenetek tartalomelemzése,
- naplózott üzenetek pragmatikai/kommunikációs/szociolingvisztikai elemzése,
- az élmények felderítése online és személyes fókuszcsoportokkal.
A kutatás eredményeként
megállapítottuk, hogy a fiatalok kognitív stratégiái szempontjából az azonnali
üzeneteknek vannak mind pozitív, mind negatív hatásai. Mivel a fiatalok jobbára
valamilyen fő tevékenység (pl. tanulás) mellett használják az azonnali
üzeneteket, célszerű a szolgáltatásokat úgy igazítani, hogy inkább az előnyök
domborodjanak ki. A feladat jellege befolyással van a hatásra: nehéz,
koncentrációt igénylő feladatok esetében eltereli a figyelmet, és ezáltal
rontja a teljesítményt az azonnali üzenetek cseréje, könnyű vagy rutinszerű
feladatok esetében ellenben frissen tartja a figyelmet, megvéd a monotónia
teljesítményromboló hatásával szemben.
Kimondott pozitív hatása, hogy az éppen
végzett tevékenységhez szükséges és releváns információhoz gyorsan és a
tevékenység minimális megszakításával hozzá lehet jutni.
A kutatás eredménye azt is megmutatta, hogy olyan, az adott élethelyzethez alkalmazható szolgáltatásokra mutatkozik igény, amelyek ezt a funkciót erősítik, hatékonyabbá teszik. Igény van olyan puhatolózást segítő funkcióra, amivel a másik presszionálása nélkül kezdeményezhetnek például csevegést („felhívhatlak?” funkció). Az emotikonok fontos szerepet játszanak az üzenetek értelmezésében, de igény van a finomításukra, a testre szabásuk megkönnyítésére. Célszerű előre gyártott udvariassági fordulatok gazdag repertoárját kínálni, megadva az egyéni repertoár összeállításának kényelmes lehetőségét. Sikere lenne egy olyan funkciónak is, amelynek segítségével egy archiválási rendszer lehetővé tenné az ilyen „sztorizásból” a csoport saját „mitológiájának” megteremtését.
Általános
A Magyar Telekom kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2009
(PDF, 4,7 MB)
A Magyar Telekom kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2008
(PDF, 1,6 MB)
A Magyar Telekom kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2007
(PDF, 1,4 MB)
A Magyar Telekom kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2006
(PDF, 1,8 MB)
A Magyar Telekom kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2005
(PDF, 1,9 MB)
A Magyar Telekom kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2004
(PDF, 2 MB)
A Matáv Rt. kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2003
(PDF, 45,7 MB)
A Matáv Rt. kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2002
(PDF, 486,9 kB)
A Matáv Rt. kutatási-fejlesztési
(K+F) tevékenysége, 2001
(PDF, 501,4 kB)