Iparági megoldások
Valós idejű pozicionálás és monitorozás - a Waberer’s Csoporttal
Költségoptimalizálás okostargoncákkal
{{'2022-02-08' | formatDate}}
Iparág
Ipar
Szolgáltatások
Iparági megoldások
A digitalizáció megváltoztatja az intralogisztika világát. Az IoT-alapú modern logisztikai eszközök folyamatosan gyűjtik az adatokat, amelyek elemzés után felhasználhatók az összetett raktári és szállítási folyamatok optimalizálására. A hálózat és a fejlett érzékelők lehetővé teszik a targoncák önálló működését is. Ez azt eredményezi, hogy a flotta és a flottakezelés egyre intelligensebbé válik, a hálózatépítés és a valós idejű adatelérés pedig egyre fontosabb lesz.
A Waberer’s Csoport és a Magyar Telekom közös projektje ennek az útnak az első mérföldköve. A pozitív ügyfélélmény nem csupán szlogen ebben projektben, hanem a nap mint nap megélt valóság.
Háttér – fontos a még hatékonyabb üzemeltetés
A Waberer's Csoport Magyarország piacvezető logisztikai cég3. Öt telephelyen 400 targoncából álló flottával rendelkezik, azokat 600 targoncavezető vezeti, és a járműpark 3-féle gyártó 16-féle targoncájából áll. A kérdés, hogyan lehet ezeket a gépeket hatékonyan üzemeltetni.
A terület felelős vezetőjének ezenfelül valós idejű telematikai adatokra van szüksége a futásidőről, a meghibásodásokról, az esetleges balesetekről, valamint arról, hogy melyik telephelyen van az adott gép.
Büki Balázs, a Waberer’s Csoport flottamenedzsere ezekkel a problémákkal szembesült, amikor egy olyan kész megoldást keresett, amellyel a Waberer’s heterogén targoncaparkját menedzselni tudja. Érdekes tény a logisztikai iparágon belül, hogy amíg a kamionüzemeltetésben teljesen természetes, hogy a vontató és néha a pótkocsi is fel van szerelve valamilyen telematikai okoseszközzel, addig a raktárakban használt targoncákra ez nem mindig igaz.
Kihívás – kihasználtságmenedzselés a költségoptimalizálásért
A raktárlogisztika nem olcsó tevékenység. Ha egy-egy targonca beszerzési árát nem is számoljuk (súlyos milliókról beszélhetünk), egy ekkora flotta javítási és karbantartási díja 170-180 millió forint körül mozog évente, az egyre emelkedő üzemanyagárak évi 50 milliós üzemanyagszámlát eredményeznek, és akkor még nem beszéltünk a bérköltségekről.
A targoncák kihasználtságának menedzselése ezért hatékony költségcsökkentő tétel lehet, hiszen gyakran előfordul, hogy túl sokat állnak a gépek, vagy épp kevés van belőlük.
Előnyök – heterogén környezetben működő jövőálló megoldás
- Az egyedi technológiák sokaságából a Magyar Telekom azt a megoldást kínálta a Waberer's Csoportnak, amely heterogén környezetben is működik.
- Gyorsan testre szabható, rendkívül rövid idő alatt implementálható megoldást nyújt.
- Versenyképességet növel a partnernél.
- Költségoptimalizálást tesz lehetővé.
- Jövőálló.
Sikeres megoldás – követhető és elemezhető mozgás a hatékonyság növeléséért
Tobak Tamás, a Waberer’s csoport IT-igazgatója szerint a Magyar Telekom egy kész, kiforrott megoldással jelent meg a vállalatnál. A megoldás kialakításában a Magyar Telekom partnere a Pozi Development Kft. volt, amelynek szakértelme raktárlogisztikára, gépek és eszközök zárt vagy nyílt térben való mozgásának követésére, analitikájára és legfőképp hatékonyságnövekedésre nyújt lehetőséget. A megoldás valójában egy kis dobozba zárt intelligencia és az azt elemző szoftverrendszer.
A pilotprojekt során ezt az intelligens kis eszközt, a Connectboxot azonnal be lehetett szerelni a targoncákba, a menedzsmentszoftver felhőben való üzemeltetése pedig könnyen megugorható feladat volt. Az eszközök 80%-a wifin keresztül kommunikál, 20%-a pedig – lefedettség híján – GSM-hálózaton. Nagy előnye a moduláris okostargonca megoldásnak, hogy az intelligens dobozok akkor is 24 órán át tárolják az adatokat, ha valamilyen oknál fogva nincsenek kapcsolatban a hálózattal. Az adatmennyiség önmagában nem nagy, 200 byte/targonca/másodperc, ami 20 MB-ot sem tesz ki naponta.
Fontos volt, hogy a választott technológia a jelenleg elérhető legmodernebb legyen. A Connection of Things (CoT) platform lehetővé teszi, hogy egységes dashboardon mutassa meg az összes kumulált pozíciós és járműadatot. A cloudban elérhető menedzsment modul az az eszköz, amely jelenleg a flottamenedzsereknek, későbbiekben akár a műszakvezetőknek is olyan információkat nyújt, amelyek segítenek a napi szintű döntések meghozatalában.
Bár a Magyar Telekom által szállított rendszer fő erénye az optimalizálás, az üzemidők és az állásidők professzionális menedzselése és ezáltal költségoptimalizálás elérése, nem tisztán pénzügyi racionalitás vezette a Waberer’s Csoportot a kiválasztásban.
Fontos szempont volt a „jövőállóság”, amely a Magyar Telekom egyik fő irányelve. A rendszer olyan attribútumokkal ruházható fel a közeljövőben, amelyek még inkább kifinomult flottamenedzsmentet tesznek lehetővé.
A lehetőségek közül csak néhány:
- ütközésdetektálás
- elektronikusan legenerált gépnapló
- raktáron belüli real-time targoncakövetés
- távmenedzselés