iskolapadból
a Marsra

Digitális Oktatás Segédanyag

Manifesto

Mi leszel, ha nagy leszel? Ahogy múlnak az (iskolai) évek, egyre kevésbé hisszük el, hogy a gyerekkori álmaink felnőttként valóra válhatnak. Mi viszont bízunk abban, hogy egy kis segítséggel a határ a csillagos ég.

Nem kell sok ahhoz, hogy az álmokból valóság, vagyis a talánból igen legyen: tudásszomj, magabiztosság, inspiráció. Azért dolgozunk, hogy a diákok minderre a tanáraik, a Telekom digitális eszközeinek és a Tettek Hálózatának a segítségével rátalálhassanak.

iskolapadból a Marsra

Témaválasztás

Ma még nem tudjuk, milyen lesz a világ 100 év múlva, de abban biztosak lehetünk, hogy az űrkutatás hatással lesz az életünkre. Az oktatás feladata, hogy az életre készítse fel a gyerekeket. Ezért az űrkutatás témáján keresztül mutatjuk meg nekik, hogy milyen sok lehetőség áll előttük. És bebizonyítjuk azt is, hogy ha digitális eszközök is a rendelkezésünkre állnak, nincs az a komplex topik, amit ne lehetne izgalmasan feldolgozni. Ebben szeretnénk segíteni ezzel az anyaggal: hogy a tanítás minél élménytelibbé és egyben motiválóbbá válhasson – mind a tanároknak, mind pedig a diákoknak. Mindebben ráadásul nem más, mint Zábori Balázs űrmérnök, a HUNOR Magyar Űrhajós Program projektvezetője és az ő tudása és izgalmas történetei voltak a segítségünkre.

iskolapadból a Marsra
 

Alapok

Tudjuk, hogy tanárként mennyire fontos és egyben nehéz feladat a tanulók inspirálása –és hogy minden segítség jól jön hozzá. Egy lelkesítő óra az első lépés lehet afelé, hogy a diákok merjenek nagyot álmodni, és hogy az álmukból valóság, vagyis a talánjukból igen legyen. Ezért készült ez az óraterv –hogy legyen egy olyan eszköz a kezedben, amivel elindíthatod a diákjaidat ezen az úton.

A bemutatott óratervet

  • 10-11. osztályos évfolyamokban,
  • a természettudományos órák valamelyikén,
  • a csillagászat témakörhöz kapcsolódva érdemes megvalósítani.
  Az űrkutatásról az iskolapadban
 
Mi az óra célja? Mi kell az órához? Az óra részei Feladatsorok
ÓRAVÁZLAT LETÖLTÉSE 

Mi az óra célja?

  • Megmutatni, hogy az olyan tantárgyak, mint a fizika vagy a matematika, amik elsőre talán ijesztőnek tűnhetnek, nem haszontalan tudományok, sőt. A mindennapi életünkre is hatással vannak.
  • A tudományos gondolkodás fejlesztése.
  • Bevonni az órába a korábban elsajátított természettudományos ismereteket.
  • Megmutatni, hogy pár digitális eszköz segítségével bármilyen tananyag izgalmasabbá tehető.
  • És persze arra biztatni a diákokat, hogy higgyenek magukban, és abban, hogy a talánjukból igen lehet.

Mi kell az órához?

A középszintű angol nyelvtudáson, az internet-hozzáférésen és a megszokott eszközökön (tábla, kréta, toll, füzet) kívül néhány kiegészítő készülék és alkalmazás:

Alkalmazások

Eszközök

A tanárnak

Projektor

Projektor

+

 

Laptop vagy tablet

Laptop vagy tablet

A diákoknak

Okostelefon és/vagy tablet

Okostelefon és/vagy tablet

Az óra részei

A tanóra 3 részre osztható: ráhangolódás, jelentésteremtés, reflexió. Ezt hívjuk RJR-sémának:

  Az RJR-séma rövid bemutatása

Hasznos tippek

  • A sémát akár egy dupla órán is alkalmazhatjuk
    (1. óra: ráhangolódás + jelentésteremtés; 2. óra: jelentésteremtés + reflexió).
  • Néhány tevékenységtípust egynél több szakaszban is használhatunk (pl. a kvíz ráhangoló és reflektáló eszköznek is jó), de ebben az esetben az egyes egységekhez a változatosság kedvéért különböző eszközöket és módszereket javaslunk.

Az eddig leírtak elsőre talán bonyolultnak is tűnhetnek, de hidd el, az óra megéri a befektetett időt és energiát. Hogy lásd, mennyire inspiráló mindez a gyerekeknek, bemutatjuk, hogyan is működik ez a séma a valóságban, vagyis egy tanórán, amit az űrkutatási mérnök Zábori Balázzsal együtt tartottunk a diákoknak.

  Bemutatkozik: Zábori Balázs
ÓRAVÁZLAT LETÖLTÉSE 

1. Ráhangolódás

Célja, hogy felkeltsük a diákok érdeklődését a téma iránt – jelenségek megfigyelésével, kérdések felvetésével vagy kísérletezéssel.

  • Tipikus munkaforma: frontális tevékenységek (demonstrációs kísérlet, videó)
  • Lehetséges IKT-eszköz: online szófelhők (pl. Mentimeter), kvízek (pl. Kahoot!)
  • Javasolt időtartam: 5-10 perc

Mielőtt belevágunk az óra űrkutatással kapcsolatos részébe, arról kérdezzük a diákokat, hogy milyen jövőt képzelnek el maguknak:

  • Tudod már, hol szeretnél továbbtanulni?
  • Felnőttként sikeres leszel a munkádban?
  • Nemzetközi sikereket is el fogsz érni?
  • Esetleg tananyag is lesz belőled?

A tanulók véleményét a digitális megoldások (pl. Mentimeter) mellett analóg eszközökkel is kideríthetjük – pl. a tanterem két padsora vagy a tanári asztal és a padok közötti folyosó használatával.

Eldöntendő kérdésnél a tanulók IGEN vagy NEM válaszuk szerint a folyosó egyik vagy másik végére állnak. Ezután mindkét csoportból megkérünk néhány tanulót, hogy indokolja meg a válaszát.

Ne izgulj, mindez a valóságban sokkal egyszerűbb, mint leírva – a videónkban meg is mutatjuk, hogyan működik ez módszer a gyakorlatban.

  A diákok jövőképének feltérképezése

Mentimeter – Open Ended dia

Időtartam: 10 perc

A Mentimeter nyílt végű kérdésfeltevésre alkalmas diáján (Open Ended) arra kérjük a diákokat, hogy mondják el,

  • szerintük milyen kérdéseket kapnak a leendő űrhajósok egy NASA-felvételin?
  • nekik milyen kérdéseik vannak a felvételivel és az űrutazással kapcsolatban?

A tanegység menete:

  • Bemutatjuk a diát. Közben időt adunk a diákoknak arra, hogy beírják a belépőkódot a kitöltői felületen (menti.com).
  • A diákoktól begyűjtött kérdések közül néhányra röviden reagálunk, pl. a következő szempontokból:
  • Mit árul el a jelentkezőről a válasz?
  • Milyen szempontból lehet ez fontos?
  • Vajon milyen NASA-szakember tehette fel a kérdést?

Ha a diákok a valódi teszt kérdéseihez hasonló kérdéseket fogalmaznak meg, akkor ezeket akár nyitva is hagyhatjuk, ezzel is motiválva őket.

Mentimeter – Word Cloud dia

Időtartam: 10 perc

Megkérdezzük a diákokat, hogy szerintük milyen nehézségekkel kell számolni egy Mars-expedíció során, majd a Mentimeter következő diáján szófelhőt (Word Cloud) hozunk létre a felmerült problémákból.

  • Bemutatjuk a diát.
  • A szófelhő automatikusan bővül, így menet közben is adhatunk visszajelzést a tanulói ötletekre.
 

2. Jelentésteremtés

Célja, hogy közösen értelmezzük a tapasztalatokat, és hogy megválaszoljuk a feltett kérdéseket – vagyis hogy ötvözzük a korábban és az újonnan megszerzett tudást.

  • Tipikus munkaforma: lazább frontális módszerek (kérdve kifejtés, megbeszélés), kooperatív csoportmunka (pl. szakértői mozaik)
  • Lehetséges IKT-eszköz: digitális jegyzetkészítő alkalmazás (pl. Google Jamboard)
  • Javasolt időtartam: 25-35 perc (tanegységenként)

Szakértői mozaik+

Ezen az órán a diákok az új ismeretanyagot kooperatív csoportmunkában, a szakértői mozaik módszerrel sajátítják el, ami három fő szakaszra osztható. Nem ismered ezt a módszert? Sebaj, a videónk segít!

  Röviden a szakértői mozaik módszerről

1. szakasz: szakértői csoportok

Időtartam: 25 perc

Az osztályt

  • kisebb csoportokra osztjuk.
  • A csoportoknak különböző feladatokat és hozzájuk tartozó forrásokat adunk.
  • Ezeket a csoporttagok először egyénileg,
  • majd közösen dolgozzák fel, és egy-egy diát készítenek belőle az osztály Google Jamboard felületére.

Az egyes csoportok forrásait és a kapcsolódó feladatokat a feladatsor tartalmazza:

  • A feladatsor néhány kérdése párhuzamosan is feldolgozható,
  • más kérdések megválaszolásához a csoport közös munkája kell.
  • Arról, hogy a munkából mindenki kivegye a részét, a következő szakasz gondoskodik.

2. szakasz: vegyes csoportok

Időtartam: 15 perc

Átrendezzük a csoportokat:

  • A szakértői csoportokból olyan új, vegyes csoportokat hozunk létre, amikben minden szakértői csoportból található tag.
  • A szakértői csoportokban készült összefoglaló dia (lásd: Google Jamboard) segítségével az egyes témák szakértői referálnak a társaiknak, amit ők véleményezhetnek.

A hagyományos szakértői mozaik módszer ezen a ponton véget ér, de a csoportok munkája folytatódik:

  • Mindegyik csoport feladatot kap – tervezzenek meg egy Mars-expedíciót –, ami a korábban tanultakhoz és az órán megszerzett tudáshoz egyaránt kapcsolódik.
 

3. Reflexió

Célja az újonnan megszerzett tudás rögzítése, és hogy jelezzük a tanulás eredményességét.

  • Tipikus munkaforma: frontális tevékenységek (pl. kvíz – ez ötvözi az egyéni munkát [kérdések egyéni megválaszolása] a frontális munkával [a helyes válaszok közös megbeszélése])
  • Lehetséges IKT-eszköz: online kvízek (pl. Kahoot!, Socrative)
  • Javasolt időtartam: 5-10 perc

Szakértői mozaik+

Időtartam: 15 perc

A kibővített mozaik módszer további lépéseiben a diákok a megszerzett tudást egy valódi probléma megoldására és konkrét eredmény elérésére (Juttassatok el embereket a Marsra!) használják.

3. szakasz: közös megbeszélés, értékelés

Időtartam: 15 perc

A vegyes csoportok bemutatják a tanárnak és a többi csapatnak a munkájuk eredményét:

  • A csapatok ismertetik az expedíciós terveiket,
  • amiket a csapatok és a tanár közösen értékelnek.

Kahoot!

Időtartam: 15 perc

A tudás tesztelésének egyik szuper eszköze a kvízjáték, aminek a Kahoot! egy könnyen kezelhető digitális platformja:

  • A diákok belépnek a megfelelő azonosító beírásával (ezt kivetítjük a projektorral).
  • Kérdésenként váltogatunk az egyéni kvíz és a frontális megbeszélés között:
  • Az időzített kérdésre a választ egyénileg vagy csoportban jelölik a diákok a készülékükön.
  • Miután letelt az idő, a rendszer megmutatja a helyes választ,
  • amit aztán közösen megbeszélünk.
  • Mindezt kérdésenként megismételjük, majd az utolsó kérdés után eredményt hirdetünk.

Ne aggódj, a kvíz kérdéseit nem neked kell kitalálnod – összegyűjtöttük mindet, a lehetséges válaszokkal együtt (a helyes válasz(ok) aláhúzva szerepelnek):

  1. Melyik a legnehezebb a Marsra utazásban?
    1. odaút
    2. visszaút
    3. mindkettő
    4. egyik sem
  2. Mik a legnagyobb red flagek az asztronautaválogatáson?
    1. pszichológiai jellemzők
    2. fizikai jellemzők
    3. mindkettő
    4. egyik sem
  3. Melyik a legjobb hobbi egy leendő űrhajósnak?
    1. barlangi búvárkodás
    2. bázisugrás
    3. küzdősportok
    4. csapatsportok
  4. Mi a legveszélyesebb a marsi éjszakában?
    1. sötét
    2. szél
    3. hideg
    4. kozmikus sugárzás
  5. Melyik fog a legkésőbb a Marsra lépni?
    1. magyar ember
    2. európai asztronauta
    3. kutya
 

Feladatsorok

Készen állsz az óra egyik legizgalmasabb részére, a Mars-expedíció megtervezésére a diákjaiddal? Csapjunk bele!

 
A csoport
B csoport
C csoport
D csoport
E csoport
Vegyes csoport

Mi vár ránk a Marson?

Időtartam: 15 perc

A NASA Mars Exploration Program honlapján* elérhető információk alapján készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:

  1. Mutassatok néhány friss képet a Marsról! Mit ábrázolnak?
  2. A legutóbbi leletek (latest findings) közül egyről meséljetek röviden!
  3. Mutassátok be röviden a Mars-kutatás négy főbb tudományos célját, egyet pedig részletesen is!
  4. Milyen kőzetekből épül fel a Mars?
  5. Milyen a Mars légköre, klímája?
  6. Milyen tudósokra van szüksége a NASA-nak az ilyen kutatásokhoz?
  7. Mit kell tudniuk fizikából (matematikából, kémiából, biológiából, földrajzból)?

*Forrás elérhető: NASA Mars Exploration, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.

Milyen fizikai kihívásokkal jár az utazás?

Időtartam: 15 perc

A Mars-utazásról szóló Wikipédia-szócikk* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:

  1. Milyen technikai feltételei vannak az asztronauták túlélésének az utazás során?
  2. A világűr ún. mikrogravitációs közeg. Mit jelent ez a gyakorlatban?
  3. Milyen egészségügyi következményei vannak az ilyen közegben megtett utazásnak?
  4. Ennek tudatában milyen segítségre lehet még szüksége a Marson leszállt űrhajósoknak?
  5. Soroljatok fel még legalább két, a Mars-felfedezőkre leselkedő egészségügyi veszélyforrást! (És ha lehet, a semlegesítésük módját is.)
  6. Milyen tudósokra van szüksége a NASA-nak egy ilyen utazáshoz?
  7. Mit kell tudniuk fizikából (matematikából, kémiából, biológiából, földrajzból)?

*Forrás elérhető: Human mission to Mars - Wikipedia, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.

Kik utazhatnak?

Időtartam: 15 perc

Erik Seedhouse 2009-es kiadású Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars (Springer Praxis Books)* c. könyvének egy rövid részlete (178-180. oldal) alapján készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:

  1. Milyen fizikai feltételei vannak annak, hogy valakiből asztronauta lehessen?
  2. Na és milyen mentális feltételei?
  3. Milyen tudással kell rendelkeznie egy ideális asztronautajelöltnek?
  4. Az 1-3. kérdésre adott válaszok alapján készítsétek el egy ideális jelölt profilját!
  5. Ezt aztán hasonlítsátok össze a 181. oldalon lévő táblázat eredményeivel!
  6. Milyen tudósokra van szüksége a NASA-nak az asztronauták kiválasztásához?
  7. Mit kell tudniuk fizikából (matematikából, kémiából, biológiából, földrajzból)?

*Erik Seedhouse (2009): Martian Outpost: The Challenges of Establishing a Human Settlement on Mars. Springer Praxis Books

Mikor és hogyan érdemes utazni?

Időtartam: 15 perc

A Mars-utazásról szóló Wikipédia-szócikk* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:

  1. Mi határozza meg, hogy milyen távolságban van egymástól a Föld és a Mars?
  2. Időben hogyan változik ez a távolság a valóságban?
  3. Ennek tudatában legközelebb mikor érdemes Mars-expedíciót indítani?
  4. Ha a legénység ebben az időpontban indul útnak, nehézséget jelenthet a visszaút időzítése. Miért van ez?
  5. Az utazás megvalósításához a NASA egy korábbi Apollo küldetésen (Apollo 13) már használt ötletet hasznosít újra. Mi lehet ez az ötlet?
  6. Milyen tudósokra van szüksége a NASA-nak egy ilyen utazáshoz?
  7. Mit kell tudniuk fizikából (matematikából, kémiából, biológiából, földrajzból)

*Forrás elérhető: Human mission to Mars - Wikipedia, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.

Mit tudnak a NASA mérnökei?

Időtartam: 15 perc

A rendszertervezésről szóló rövid YouTube-videó* segítségével készítsetek egy olyan Jamboard-diát, ami válaszol a következő kérdésekre:

  1. Mit csinál a rendszermérnök?
  2. A videó említi az emberi szervezetet mint egyfajta komplex rendszert. Milyen fő részei vannak?
  3. Az emberi szervezet példája alapján gyűjtsétek össze, hogy mik lehetnek annak az összetett rendszernek a főbb részei, ami az űrhajósokat a Marsra juttatja!
  4. Milyen tudósokra van szüksége a NASA-nak ahhoz, hogy ezeket a rendszereket,
  5. illetve azok egyes alrendszereit megtervezze?
  6. Mit kell tudniuk fizikából (matematikából, kémiából, biológiából, földrajzból)?

*Forrás elérhető: What is "Systems Engineering" ? | Elementary collection - YouTube, letöltés dátuma: 2022. 11. 15.

Egy Mars-expedíció megtervezése

Időtartam: 15 perc

A korábban gyűjtött információk alapján tervezzétek meg a saját Mars-utazásotokat:

  1. Fogalmazzátok meg a küldetés tudományos célját (mit, miért és hogyan vizsgáltok)!
  2. Tervezzétek meg az asztronauta felvételit (fizikai, szellemi, képzettségi kritériumaival együtt)!
  3. Gondoskodjatok az űrhajósaitok egészségének megóvásáról a világűrben és a Marson is (káros hatások kiszűrése, védelem, rehabilitáció)!
  4. Tervezzétek meg magát az utazást (mikor, milyen útvonalon mennétek és jönnétek),
  5. és annak főbb eszközeit (műszerek, létfenntartás, meghajtás, kommunikáció stb.)!



Tudj meg többet arról, hogyan lehetnek a Talánokból igenek!

Fizika óra? Történelem? Irodalom? Mindegyik érdekes, a Tettek Hálózata és a digitális eszközök segítségével minden tanár olyan órát tarthat, ami nem csak számukra, de a gyerekek számára is élményteli lesz.

MEGNÉZEM

 

 

Óravázlat letöltése


Az óravázlat felhasználási feltételei

Az Iskolapadból a Marsra digitális oktatás segédanyagot a Telekom digitális oktatási projektje részeként a Magyar Telekom Nyrt. (Cg. 01-10-041928 cégjegyzékszámon nyilvántartott gazdasági társaság, székhelye: 1097 Budapest, Könyves Kálmán körút 36., a továbbiakban: "Telekom") megbízásából Zábori Balázs és Horváth András óravázlatai alapján az MMS Communications Hungary Kft. (1056 Budapest, Irányi utca 17.) készítette.


Ingyenesen hozzáférhető digitális segédanyagai révén a Telekom digitális oktatási projektje azt a célt szolgálja, hogy megmutassa, a digitális megoldásokkal, a diákok digitális igényeit felismerő és a figyelmüket megragadni kívánó oktatási szándék, tanári kreativitás, tudás és együttműködés eredményeként igazi élménnyé válhat a tanulás.


A digitális oktatás segédanyag felhasználásának feltétele, hogy az oldalra navigáló látogatók (továbbiakban: "Felhasználók") elfogadják a jelen felhasználási feltételekben (továbbiakban: "Felhasználási Feltételekben") rögzített igénybevételi feltételeket. A Felhasználó a Telekom által működtetett oldalra történő navigálással, illetve a digitális oktatás segédanyag felhasználásával elismeri, hogy a jelen Felhasználási Feltételeket megismerte, annak rendelkezéseiben foglaltakat magára nézve kötelezőnek fogadja el.


A tartalom és szellemi jogok

A digitális oktatás segédanyagot és az oldal megjelenését, tartalmát, funkciói összeválogatását, elrendezését, szerkesztését, valamint magát a tartalmat (a továbbiakban együttesen: "Tartalom") egyéni, eredeti jellegét tekintve szerzői jogvédelem illeti meg. A Tartalomra vonatkozóan a vagyoni jogok gyakorlására kizárólag a Telekom jogosult. A szerzői jog jogosultja a Telekom.


A Felhasználók a digitális oktatás segédanyagot kizárólag saját felelősségükre használják, és a Telekom nem felel olyan gondatlanul okozott kárért, amely e használatból ered, illetve a helytelen, hibás vagy hiányos Tartalom következménye.


A Telekom előzetes, felhasználásra irányuló írásbeli engedélye hiányában tilos a Tartalom egyes részeit vagy akár egészét bármilyen formában terjeszteni, többszörözni (másolni), nyilvánossághoz közvetíteni, tárolni, továbbá tilos a Tartalmat átdolgozni és az alapján új művet létrehozni, vagy a szabad felhasználás körét meghaladóan felhasználni, kivéve, ha a Telekom ehhez előzetesen, írásban, a felhasználás pontos körének meghatározásával hozzájárult.


A Telekom az oldalon megjelenő információkat, az ott elérhető funkciók és szolgáltatások körét, valamint tartalmát, továbbá a Tartalom egyes részeit vagy egészét bármikor, a Felhasználók részére küldött előzetes értesítés nélkül módosíthatja, visszavonhatja vagy azokat kiegészítheti. Felhasználó tudomásul veszi, hogy a digitális oktatás segédanyag kizárólag iskolai oktatási és szemléltetési célokra használható, bármely ezt meghaladó felhasználás a Telekom előzetes engedélyéhez kötött.


A segédanyag kereskedelmi forgalomba nem kerül, és a fentieket meghaladó célokra történő bármely felhasználása tilos. Az oldalon lévő információk megtekintéséhez, a segédanyag használatához a Felhasználók személyes adatainak megadása nem szükséges.


A Felhasználó kifejezetten elfogadja, hogy

  • a Telekom nem felelős a segédanyag használatának eredményeként a Felhasználó számítógépében bekövetkezett hibáért, vírus által okozott kárért vagy bármilyen adatvesztésért, továbbá a Felhasználó számítógépéhez, illetve hálózatához való jogosulatlan hozzáférésért vagy bármilyen más, harmadik személynek felróható vagy vis maior eseménnyel összefüggő kárért.
  • a digitális oktatás segédanyagban idézett források és szerzői művek, valamint hivatkozott Kahoot!, Mentimeter, Google Jamboard applikációk és egyéb szoftverek az ott hivatkozott szerzők és jogtulajdonosok tulajdonát képezik, azok jogszerű használatával kapcsolatbana Telekom nem biztosít semmiféle jogokat a Felhasználó részére, azokra a szerzők és jogtulajdonosok használati és licenszfeltételei irányadóak, melyekről a Felhasználó felelőssége tájékozódni.

Magyar Telekom Nyrt. 2022. Minden jog fenntartva!

×
 
×
 
×
 
×
 
×
 
×
 
×
 
×
 
×
 
×
 
×
 
×